Review: Red Hot Chili Peppers - Live in Hyde Park

Liveplaten! Je hebt er waarop je de door het publiek gegooide bierflesjes tegen de gitaar uit elkaar hoort spatten ('Metallic K.O.' van de Stooges). Je hebt er waarop het publiek uitsluitend uit gemene hecklers lijkt te bestaan ('Take No Prisoners' v...

Geert Op de Beeck

Liveplaten! Je hebt er waarop je de door het publiek gegooide bierflesjes tegen de gitaar uit elkaar hoort spatten ('Metallic K.O.' van de Stooges). Je hebt er waarop het publiek uitsluitend uit gemene hecklers lijkt te bestaan ('Take No Prisoners' van Lou Reed, die elke opponent op nog gemenere wijze van antwoord dient). Je hebt er ook waarop de warmte van het publiek in grote golven uit de speakers komt gerold ('Babylon by Bus' van Bob Marley, bijvoorbeeld).

Niks van dat alles op 'Live in Hyde Park' van de Red Hot Chili Peppers: een dubbele liveplaat waarop je het publiek tussen de nummers door in de verte enthousiast 'jeeeeuh!' kunt horen roepen, terwijl de Peppers zelf de hits van - vooral - 'Californication' en 'By the Way' proberen na te spelen. Wat overigens niet altijd lukt, want er wordt - zoals dat bij Chili Peppers-concerten weleens vaker gebeurt - bijwijlen flink naast de in de westerse wereld gangbare notenschema's gemusiceerd: hulde dat ze als supergroep de cojones hebben om zoveel fouten niet stiekem achteraf in de studio bij te werken. Alleen: waarom deze veredelde demo's van de songs kopen als u de definitieve studioversies allang in uw kast hebt staan?

Voor de twee nieuwe songs hoeft u het alvast niet te doen: 'Rolling Sly Stone' en 'Leverage of Space' zijn twee nogal fletse en weinig verrassende tjoens, wat gelukkig niet kan gezegd worden van de coverkeuze: 'Brandy' van Looking Glass (one hit wonders van lang geleden) is een meer dan aardig tussendoortje, 'I Feel Love' van Donna Summer is natuurlijk lachen (één keer toch), en op de hardcorepunk van 'Black Cross' (Grave 45) - een pint voor wie voor deze plaat al gehoord had - is het lekker slamdancen.

Slécht is 'Live in Hyde Park' niet, en fans van de groep hebben ongetwijfeld niet meer nodig dan een sok en deze cd om zich enkele uren goed te amuseren, maar een essentiële Peppers-plaat - laat staan een essentiële liveplaat - kunnen we dit niet noemen. En wil nu iemand met een zweep deze verder alleraardigste heren terug de studio injagen? Dank!