null Beeld

Review: Regina Spektor op Pukkelpop 2013 (Main Stage)

En toen vond het mengpaneel de tijd gekomen voor een misselijke sabotage-act: drie keer moest Regina Spektor van het podium, drie keer kwam ze terug - maar van een PA-met-maandstonden kan je het niet halen.

En het zag er nog zo mooi uit. Want op dag drie van Pukkelpop ben ik een sucker voor uit een statige vleugel getikte pianomadeliefjes. Zéker als Regina Spektor - in de bio-encyclopedie vindt u haar onder het lemma 'boterbloemachtigen' - er haar weemoedige stemgeluid over aait.

'Na twintig seconden roerde het scheetkussen zich wéér'

Maar 't ging meteen mis: de boxen spuwden allerlei niet deugends uit, en het pianospel en de stem van Spektor waren niet hoorbaar. Iedereen keek aanvankelijk naar Chokri. Zocht hij een stopcontact om z'n iPhone op te laden, en dacht hij: 'Die ene stekker zal er wel even uit kunnen?' Spektor verliet het podium, en keerde even later terug. Aanvankelijk leek het euvel ook effectief verholpen. 'On The Radio', met dat melancholiemotiefje dat zo kek past bij een aanval van landerige zomerblues, klonk goed. 'Dance Anthem Of The 80s' kreeg een kitscherig beatje omgegord, en 'Better' was meisjesachtig sentiment dat ik - mezelf al eeuwen afvragend wat die balzak daar in m'n boxer hangt te flapperen - helemaal begréép.

Maar al snel was daar weer het gezoem: 't zijn subtieltjes, de songs van Spektor, maar ze werden consequent overruled door iets dat klonk als een scheetkussen met te veel zin in luim en lol. Spektor zocht noodgedwongen weer de coulissen op, en kwam na wat gehannes ter hoogte van de PA opnieuw terug met de mededeling dat het mengpaneel fucked up was. Ze probeerde nog 'Blue Lips', maar na twintig seconden roerde het scheetkussen zich wéér, en u weet hoe dat gaat met scheetkussens: je lacht schaapachtig om hun eerste frats, je tolereert hun tweede tussenkomst, maar je steekt ze kapot bij de derde inbreuk.

Alleszins: Spektor nam definitief afscheid van het publiek - zo leek het toch. Want uiteindelijk zou ze het nóg een keertje proberen, en speelde ze met een aandoenlijke big smile nog een restje songs. Maar het was te laat voor roerig sentiment. Ik probeer het stemmige rood-witte jurkje te onthouden.


Het moment

Spektor die 'Blue Lips' inzet, kippenvel dat wil gaan rennen, en dan die zoveelste smerige inbraak van het mengpaneel. Doodzonde.


Het publiek

Vier sterren! U voelde innig mee met de arme Regina, die - dat toch even duidelijk stellen - geen enkele fout trof. En poseerde alleraardigst voor de cameraman die zich aan het amuseren was met mooie beeldjes tijdens de intermezzo's.


Quote

'Sorry, the system is véry broken.'


Tweet


Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234