Review: Rhythm & Sound - See Mi Yah

Mark Ernestus en Moritz von Oswald zijn twee Berlijners die halverwege de jaren '90 het invloedrijke label Basic Channel oprichtten en meteen een heel eigen sound introduceerden in de techno: minimaal & dubby & lichtjes fantastisch. Dat de twee ook...

Mark Ernestus en Moritz von Oswald zijn twee Berlijners die halverwege de jaren '90 het invloedrijke label Basic Channel oprichtten en meteen een heel eigen sound introduceerden in de techno: minimaal & dubby & lichtjes fantastisch. Dat de twee ook weten wat skanken is, bewijzen ze sinds 1996 als Rhythm & Sound: ze brengen een unieke mengvorm van electronica, techno, dub en reggae die net zo goed in Kingston of Detroit uitgevonden had kunnen worden, ware het niet dat 'See Mi Yah' zo uitgebalanceerd en geperfectioneerd klinkt dat er onmiskenbaar enig Duits Fingerspitzengefühl aan te pas gekomen is.

Voor elke track op 'See Mi Yah' neemt een andere gedreadlockte medemens - halve legendes (Jah Cotton, Sugar Minott), coming men (Paul 'Tikiman' St. Hilaire, Ras Donovan) of nobele onbekenden - plaats achter de microfoon: om Haile Selassie óm het andere couplet met een fiere leeuw te vergelijken, de ondergang van Babylon te voorspellen dan wel in de clinch te gaan met de wrede 'Boss Man'. Jah is alomtegenwoordig, en zit zoals steeds in de details: Ernestus en Von Oswald verrichten wonderen met nagenoeg niets. Het sissende geluid van vers vinyl onder de naald, het lome, hypnotiserende, de hele plaat lang volgehouden reggaeritme, hier en daar een onderzeese beving ('Truly') of een klad wazige melodica ('Rise and Praise') en bákken echo: meer heeft 'See Mi Yah' niet nodig om ons nog meer te bedwelmen dan voorganger 'W/ The Artists'. De tracks bevatten zoveel ruimte, zoveel leegte ook dat de zangers en toasters uitgebreid kunnen schitteren, dat de aanzet tot een nevelig melodietje of een handvol kosmische gitaarlicks volstaan om ons gretig de oren te laten spitsen, en dat we - mede dankzij dat eeuwig doorgaande, gewéldige ritme - allang verslaafd waren toen de honingzoete stem van Sugar Minott eindelijk het ronduit hemelse 'Free for All' inzette.

Ons advies is bijgevolg eenvoudig: schuif 'See Mi Yah' in de cd-speler, plak het ding stevig dicht met rood-geel-groene tape, druk op repeat en geef uzelf over aan uren en uren onversneden bliss. Dit is straffere stuff dan uw favoriete killerwiet: wat u uitspaart op uw ganja-budget, kunt u dus besteden aan een ticket voor het concert van Rhythm & Sound op het Domino-festival in de AB op vrijdag 8 april. U herkent ons aan onze houterige doch sympathieke skank-stijl.