Review: Richard Ashcroft - Human Conditions

Richard Ashcroft heeft een nieuwe plaat uit, en die is: prachtig, zinderend, passioneel, exuberant, levenslustig, spiritueel.
Ashcroft, ooit geboren op een elfde september, zingt updates van alle Menschen werden Brüder: 'Got my mind meditating on...

Ashcroft, ooit geboren op een elfde september, zingt updates van alle Menschen werden Brüder: 'Got my mind meditating on love', 'Don't say it's too late, it's never too late!', 'We set sail for paradise', 'It's gonna be alright…That's my reality'.

Nergens is zijn glorieuze levensvisie krachtiger gevat dan in de op één oersimpele maar meesterlijke gitaarriff gebaseerde parel 'Check the Meaning'. De song is te lang (de cd-versie duurt acht minuten) en te subtiel om een perfecte single te zijn, maar wát een imposante hymne; wát een stormachtige lofzang aan het leven! Het is zo'n nummer dat zich pas na een paar beluisteringen in je hoofd vasthaakt, en waar je vervolgens niet te veel naar durft te luisteren uit angst het beu te worden.

Ook muzikaal is Ashcroft een man van het grote gebaar: strijkers, gastvocalen van Brian Wilson, de pianist van de Rolling Stones, percussie, tonnen orgels en keyboards, blazers, nog méér strijkers... Allemaal naadloos versmolten tot vijfenvijftig minuten schoonheid. 'Check the Meaning', 'Buy It in Bottles', 'Man on a Mission' en 'Nature Is The Law' zijn de hoogtepunten op een cd van hoog niveau. Toen Van Morrison in de Middeleeuwen (1968-73), na de breuk van Them, op het platteland zijn eerste soloplaten kruidde met blazers en violen, kreeg hij bakken stront over zich heen; nu worden die platen ('Astral Weeks', 'Tupelo Honey', 'St.Dominic's Preview') als meesterwerken beschouwd. Toen Lou Reed het orkestrale meesterwerk 'Berlin' maakte, werd die plaat door toonaangevende muziekbladen verketterd (Rolling Stone voorop); nu staat ze steevast op het ereschavot van Top Honderden Aller Tijden. Ik voorspel hetzelfde parcours de combattant voor Richard Ashcroft.

Niet dat dit een perfecte plaat is (dat is wat mij betreft van 'OK Computer' geleden). Ik ben bijvoorbeeld geen fan van de combinatie van Ashcrofts vloeiende, sfeervolle arrangementen met de opdringerige tabla's van gastmuzikant Talvin Singh, zoals op het ruige 'Bright Lights'. En sommige tracks lijden wat onder Ashcrofts delusies van grandeur: hij wil per se dat élk nummer bigger than life klinkt. Ook daarom is de ingetogen, sobere ballad 'Lord I've Been Trying' een hoogtepunt.

Ashcroft betreurt natuurlijk de implosie van The Verve, en het sample-debacle van 'Bitter Sweet Symphony', al was het maar omdat hij die één zomer durende suprematie (Oasis onttroond; nummer één in zowat alle hitparades; Ashcroft de Mick Jagger van zijn generatie) hoogstwaarschijnlijk nooit meer zal kunnen herhalen. Het was een pijnlijke scène in de documentaire 'Being Mick': op een tuinfeest van Elton John kuiert Jagger voorbij een kamerorkestje, dat treiterig 'Bitter Sweet Symphony' inzet (Jagger, onverstoorbaar: 'Oh, but I like that one').

Iemand zei van Ashcrofts eerste solo-cd: 'Als er zoiets bestaat als witte soul, staat het op deze plaat.' Die man had gelijk. Ashcroft zelf zingt aan het eind van 'Check the Meaning' als in een trance: 'Can you hear what I'm saying…?' Cynici, minimalisten en droogkloten achternahollende postmodernisten zullen luisteren, maar niet horen. Mensen met een groot hart zullen de bitterzoete symfonieën op 'Human Conditions' toevoegen aan de soundtrack van hun leven. 'I know you can't buy it in bottles', zingt Ashcroft over het geluk. Het is wel verkrijgbaar op cd.