Review: Richmond Fontaine - Post to Wire

Op het hoesje van de nieuwe cd van Richmond Fontaine prijkt een verlaten, slooprijpe trailer in een eindeloos woestijnlandschap. 'This is the land of broken dreams' staat op een van de wanden gekalkt. Desolaatheid alom, net als op de plaat zelf.
'P...

'Post to Wire' gaat over zoeken, niets vinden en opnieuw zoeken, want een mens moet toch wat. Richmond Fontaine - een viertal uit Portland dat al jaren meedraait, maar tot dusver nauwelijks werd opgemerkt - speelt droeve countrypop met een huilende pedal steel, afgewisseld met Vesuvius-achtige uitbarstingen van gitaargeweld. Referenties? Uncle Tupelo, Whiskeytown, Thin White Rope. 'I'd never been so uncertain or scared or alone', zingt Willy Vlautin in het driest rockende 'Montgomery Park', en we geloven hem op zijn woord.

Gaandeweg ontpopt 'Post to Wire' zich tot een stikdonkere Amerikaanse road movie, waarvan de scènes behendig aan elkaar zijn gelast middels het spoken word-procédé: ene Walter, een heerschap op de vlucht, leest de teksten op van de ansichtkaarten aan zijn vriend Pete, die hij een aardige som geld schuldig is. We betwijfelen of de beloofde money order ooit is aangekomen.

U mag uw conclusies natuurlijk zelf trekken, maar wij vinden 'Post to Wire' een rijke, diepe plaat en een van de beste americana-albums van het jaar.