null Beeld

Review: Richmond Fontaine - The Fitzgerald


'Reno's most exciting casino and hotel, located in the center of all the fun and excitement.' Zo gilt Fitzgeralds Casino & Hotel ons tegemoet vanaf hun website. Willy Vlautin, Reno-native en zanger/songschrijver van Richmond Fontaine, brengt er gra...


'Reno's most exciting casino and hotel, located in the center of all the fun and excitement.' Zo gilt Fitzgeralds Casino & Hotel ons tegemoet vanaf hun website. Willy Vlautin, Reno-native en zanger/songschrijver van Richmond Fontaine, brengt er graag de tijd door. Veel fun and excitement komt hij er niet tegen, wel losers en outcasts die voor de zoveelste keer hun laatste cent verspelen aan de goktafel. Zij bepalen dan ook de sfeer op 'The Fitzgerald', een plaat die - we zeggen het maar vast - rond december 2005 in tal van eindejaarlijstjes zal opduiken.

'The Fitzgerald' is een collectie short stories in de beste Amerikaanse traditie, die Willy Vlautin - een Springsteen zonder limousine, een Waits zonder overacting - vestigt als een van de meest integere songschrijvers van zijn generatie. Het is ook een subtiele oproep tot menslievendheid, compassie en andere onmodieuze begrippen.

Elke song is een aangrijpende kortfilm, met hoofdrolspelers die op zoek zijn naar geluk en genegenheid; mensen die niets kwaads in de zin hebben, maar zich wel met een rotvaart richting het eigen noodlot begeven, zoals het misbruikte en vermoorde kind in 'The Incident At Conklin Creek'. In 'Disappeared' wordt een man opgeslokt door zijn verdriet ('He disappeared into heartbreak'), en het laatste bezit van de gokverslaafde in 'The Warehouse Life' is een gebroken hand. 'Broken, blown, lost and blue.'

Gelachen wordt er niet op 'The Fitzgerald', maar de plaat kan je wel ontroeren, zoals in 'The Janitor' waarin een zwaar mishandelde vrouw troost vindt bij de ziekenhuisportier. Of 'Laramie, Wyoming': een jongetje loopt van huis weg, wordt niet eens gemist door zijn moeder, maar vindt beschutting bij een tante. 'When she saw him, she held him and promised she'd never make him go back.'

Prachtige teksten verdienen prachtige muziek. Ook die is er, zij het uiterst sober. Stem, gitaar, een galmende piano, een simpele melodie: meer is het vaak niet. Soms zetten bas en drums een shuffle in, en in 'Don't Look And It Won't Hurt' klimt het tempo even, maar verder is dit een rustige, folky plaat in dienst van Vlautins briljante vertellingen.

Wie Richmond Fontaine pas sinds hun vorige cd kent, het soms stevig rockende 'Post to Wire', moet wellicht even wennen. Maar wie eenmaal door 'The Fitzgerald' wordt gepakt, is reddeloos verloren.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234