Review: Rilo Kiley - More Adventurous

Het groepje Rilo Kiley zit in de lift: vorige week speelden ze in de Botanique het voorprogramma van Bright Eyes (met wie ze, naast vriendschap, ook een drummer en een trompetspeler bleken te timesharen), en alsof dat nog niet genoeg is om de gemidde...

Het groepje Rilo Kiley zit in de lift: vorige week speelden ze in de Botanique het voorprogramma van Bright Eyes (met wie ze, naast vriendschap, ook een drummer en een trompetspeler bleken te timesharen), en alsof dat nog niet genoeg is om de gemiddelde indie-fan te laten kirren van genot, zouden ze binnenkort ook op de soundtrack van 'The O.C.' staan, de Amerikaanse tv-serie die al meer dan één obscuur groepje de langverwachte doorbraak heeft bezorgd.

Een doorbraak die volkomen terecht zou zijn, als we mogen afgaan op 'More Adventurous'. Er is de stem van Jenny Lewis: een voormalige actrice (bijrolletjes in 'Golden Girls' en 'Baywatch' - ze is ervoor geschapen) die op een goeie dag besefte dat ze in de foute branche zat. En er zijn de teksten die ze uit haar gulden strottenhoofd perst, en die dikwijls meer van een kortverhaal van Raymond Carver weghebben dan van een gewone songtekst. Neem 'Does He Love You?', een somptueuze alt.country-ballad in briefvorm: een vrouw vertelt haar vriendin over haar minnaar, die op het eind van de song getrouwd blijkt met die vriendin of 'It's a Hit', dat u al kende uit Humo's Arriba!-lijst: 'Any chimp can play human for a day (...) and run for office on election day' - nog een prettige voortzetting, George W.! Maar wie het taalcentrum in z'n hersenen liever uitschakelt terwijl-ie naar muziek luistert, hoeft zich geen zorgen te maken: zelfs wanneer we absoluut geen idee hebben waar Lewis het over heeft (in de Belly-achtige meidenpopgrunge van 'Lowe and Way (11-11-46)' bijvoorbeeld), klinkt het fantastisch.

We kunnen Rilo Kiley maar één ding verwijten - afgezien van het feit 'dat ze niet eens weten hoe ze Kylie moeten spellen', zoals een Brits journalist ooit terecht opmerkte: ze stellen ons voor l'embarras du choix. Ze kunnen net zo goed overweg met loepzuivere soul als met pure pop als met powerchords uitbrakende gitaren als met pedal steel, en ze weigeren koppig te kiezen. Dat maakt van 'More Adventurous' meer een verzameling opmerkelijke nummers dan een coherente plaat, maar 't is wél een absolute aanrader voor wie er geen bezwaar tegen heeft om door verschillende genres tegelijk gegangbangd te worden. Count us in! Rilo Kiley: groepje voor de toekomst.