Review: Ringo Starr - Ringo Rama

Tweeslachtig! Of kent u een toepasselijker woord om leven & werk van ex-Beatles-drummer Ringo Starr samen te vatten? Hij was de plezante peer van de groep, deelde mee in het succes maar bleef altijd het kneusje. De drummer. Hij maakt soloplaten (een ...

Charlie Poel

Tweeslachtig! Of kent u een toepasselijker woord om leven & werk van ex-Beatles-drummer Ringo Starr samen te vatten? Hij was de plezante peer van de groep, deelde mee in het succes maar bleef altijd het kneusje. De drummer. Hij maakt soloplaten (een vijftiental reeds) en scoorde hitjes, maar neemt u hem serieus? Zijn zangtalent? Oei! Zijn acteerkunst in een paar films en tv-films? Ach! En toen hij aan drankverslaving ten onder dreigde te gaan, werd daar lacherig over gedaan, niemand die er de ernst van inzag. Behalve Ringo zelf en zijn vrouw Barbara Bach. Ze zijn allebei clean nu.
Tweeslachtig is helaas ook het gevoel dat wij aan 'Ringo Rama' overhouden, de nieuwste cd van de sympathieke knul. Die het allang niet meer voor het geld of de roem moet doen, en dus gewoon zijn gangetje gaat. Hier met zijn vaste begeleiders van de laatste jaren, The Roundheads, en met beroemde collega-muzikanten: Eric Clapton, David Gilmour, Herb Pederson, Timothy B. Schmidt, Shawn Colvin en Willie Nelson.
'Ringo Rama' valt in twee stukken uiteen, netjes gescheiden door de ietwat melige George Harrison-hommage 'Never without You', waarin Clapton iets wonderlijks doet op sologitaar. Begonnen wordt met een heavy en avontuurlijk openingskwartet - in 'Instant Amnesia' worden funk, pop, hardrock en noise aan elkaar voorgesteld - met hier en daar aangename, herkenbare Beatles-accenten. Behoorlijk sterk. Wie Beatles Revisited wil horen, moet doorspoelen naar deel twee: met 'Imagine Me There', het tot meezingen uitnodigende rock-'n-roll-statement 'I Think Therefore I Rock N Roll' en wat erop volgt: zeven luimige Starr-variaties op luchthartige Beatles-pop. Sympathiek maar knullig, plezant maar overbodig. Tweeslachtig.