Review: Roger Dean Young & The Tin Cup - Casa

In dezelfde smoezelige kroeg waar de jonge Tom Waits zou kunnen optreden (zie de Cat Power-recensie hoger) zou ene Roger Dean Young met zijn groepje The Tin Cup gerust het voorprogramma mogen verzorgen. Die stijl dus. In tijden waarin de platte kak van Michael Bublé of James Blunt ernstig wordt genomen, doet het deugd dat er nog zangers opstaan die lak hebben aan die stroop, en die niet zo gauw genamedropt zullen worden tijdens de koffiepauze-met-Pierre Marcolini-chocolaatjes op een executive meeting in uw buurt.

Roger Dean Young, ons verder volstrekt onbekend, trekt naar verluidt de wereld rond - hij vertrekt steevast vanuit zijn geboorteland Canada - en vertolkt zijn beschadigde liedjes over kreupele medemensen overal waar een belangstellend publiek of een geïnteresseerde platenfirma hem een luisterend oor wil verlenen. Op 'Casa' staat muziek van een zwerver, die herinneringen oproept aan Bob Dylan, Will 'Bonnie Prince Billy' Oldham, Jim White (de fantastische documentaire 'Searching for the Wrong-Eyed Jesus', waarin White de kijker meeneemt op een muzikale ontdekkingsreis door de Deep South, wordt maandagnacht herhaald op BBC 2!), Neil Young (in 'Little Wind') en Travis uit 'Paris, Texas' van Wim Wenders, maar vooral dus aan de jonge chroniqueur Tom Waits. Zij het iets cleaner en meer troubadour. De songs kleuren country, alt.folk, americana, blues dan wel jazz light, afhankelijk van de tweede stem (hoe mooi past het angelieke keelgeluid van Emily Slanina in 'Congress of Spring' of de hoge stem van Chris Rippin in 'Settler II' bij het gruis op de stembanden van R.D.Y.) of van het gebruikte instrumentarium (hand drums, mandoline, mondharmonica, banjo, een trompet, andere blazers...). Het Mexicaanse grensgebied - het centrale thema in liedjes als opener 'Down Juan', 'Little Wind' en afsluiter 'All These Marias' - inspireerde vorig jaar ook Bruce Springsteen voor zijn 'Devils and Dust'. Wij vinden deze 'Casa' stukken overtuigender. Maar wij worden dan ook zelden uitgenodigd op executive meetings, met of zonder Marcolini-pralines.