Review: Róisín Murphy op Rock Werchter 2015

Streng zijn voor wat men liefheeft, het valt niet makkelijk. Maar wat moet, moet. Wat scheelde er toch met Róisín Murphy?

Katia Vlerick

'Damn, iemand had zich deze avond anders ingebeeld'

Begint het touren door te wegen, na jaren thuis? Slecht geslapen? Te veel gefeest/gedronken vorige nacht? Per se willen dwarsliggen? Feit is dat ze niet de meest hapklare festivalsetlist had uitgekozen voor The Barn van Werchter. Niks uit ‘Overpowered’, haar meest epische en hitgevoelige solo-cd. De set was opgebouwd rond songs uit haar nieuwe, mysterieuzere, ‘Hairless Toys’, aangevuld met twee Moloko-songs, en dat waren niet de publiekslievelingen ‘The Time Is Now’ of ‘Sing It Back’. Voorts passeerden er een drietal club tracks die Murphy de voorbije jaren in relatieve stilte uitbracht, singles enkel bekend bij een handvol connaisseurs.

Allemaal zaken om blij om te zijn, props zelfs voor die aanpak, er zat een perfect scenario in voor een broeierige avond daar in The Barn. Maar Murphy maakte een eerder vermoeide indruk en het concert kwam nooit echt los. Ik lieg: de tweespan ‘Simulation’ en ‘Jealousy’, twee funkende non-album tracks voor de dansvloer, toverde halverwege de set The Barn om tot een decadente, zweterige nachtclub. Er na werd een zwarte knuffelbeer in een sub-dom-spelletje met Róisín betrokken tijdens ‘Exploitation’, het spannendste nummer van ‘Hairless Toys’. Maar afsluiter ‘Pure Pleasure Seeker’ was dan weer in niets de hoekige Moloko-classic die we kennen, eerder een morsige cover ervan.

Wat daaraan vooraf was gegaan: een wisselvallige eerste helft gevuld met ‘Hairless Toys’-songs (‘Evil Eyes’, ‘Gone Fishing’, ‘House Of Glass’) en Moloko’s ‘Familiar Feeling’, waarbij Murphy niet altijd goed bij stem was, vaak niet bijzonder geïnteresseerd leek en zelfs wat sukkelde tijdens haar legendarische verkleedpartijtjes. Al zorgden die partijtjes ook voor plezier en verwondering – nu eens leek Róisín (in pak en met hoed) op Kid Creole, maar dan geschilderd door Rembrandt. Dan weer (met geknoopte carré over het hoofd, in regenjas en met handtas) op het soort oud vrouwtje voor wie tasjesdieven maar beter uitkijken. Dat was vermakelijk, ja.

Maar de vraag blijft: wat scheelde er toch met Róisín Murphy? Damn, iemand had zich deze avond anders ingebeeld.

Bekijk 'House of Glass' van Róisín Murphy op Rock Werchter 2015: