Review: Roni Size & Reprazent - New Forms

Drum 'n' bass. We hadden er bijna comedy-gehakt van gemaakt. Neem nu Squarepusher. Dat heeft een baard. Dat maakt al een variant op freejazz en John Zorn, terwijl het genre nog geen Chet Baker heeft. Dat is geliefd bij mensen die op te late leeftijd ...

Gert Van Nieuwenhove

Drum 'n' bass. We hadden er bijna comedy-gehakt van gemaakt. Neem nu Squarepusher. Dat heeft een baard. Dat maakt al een variant op freejazz en John Zorn, terwijl het genre nog geen Chet Baker heeft. Dat is geliefd bij mensen die op te late leeftijd hun was nog elke week naar hun moeder brengen. Dat klinkt zo: 'One two Phwwwffwpptttf-fwwwgwwwptthkttktktkt-fwwwkggggg'.

Maar neem dan Roni Size ft Reprazent. Size heeft begrepen dat jaz­zy klinken niet hoeft te betekenen: een elektrische piano samplen of ie­mand inhuren voor een saxsolo. Size weet dat het 'm in de ritmesectie zit. En dat hij een ritmesectie nodig heeft die je feestje gatecrasht, de beste grappen van de avond vertelt, het best gekleed is,... en pas de volgende dag merk je dat ze je frigo hebben leeggezopen en een vol pakje siga­retten hebben afgetroggeld.

De wereldsingle 'Brown paper bag' illustreert onze stelling. Die verdacht bestudeerde gitaar aan het begin! Die verdacht bestudeerde ambient! En dan: KNAL!, een baslijn die nadavert als een ondergrondse trein, en die, als hij een vierde keer voorbijkomt, je be­nen op de dansvloer vraagt om ze nooit meer los te laten.

'New forms' is ook een muzikaal utopia waarin je nooit weet hoe de volgende track gaat klinken. En steeds is het alsof er bloed, zweet en tranen zijn geïnvesteerd, en niet, zo­als bij zoveel anderen, zomaar toe­vallig in een stonede bui een nieuw geluid uit de doosjes is getoverd.

'New forms' klinkt bij momenten zelfs abstract, maar nooit anaal ge­fixeerd. En nee, Reprazent maakt geen jungle light. Ze denken er gewoon nooit aan hoe drum 'n' bass zou moe­ten klinken, maar vinden altijd een goeie mix van street vibes en finesse. Denk aan Soul II Soul en aan Massive Attack en aan de eerste van Tricky en aan Portishead, en concludeer met ons dat die combinatie van b-boy attitude en etiquette typisch Bristol moet zijn.

RONI SIZE (28): Ik ben een product van Bristol, dat klopt. Ik hing, toen ik zestien was, al rond op de Wild Bunch-feestjes waaruit Massive Attack is ontstaan. We hebben ook meer gemeen met Massive Attack dan met Londense drum 'n' bass. Reprazent is net als zij een collectief, waarin steeds wisselende mensen hun invloeden laten doorklinken. We zijn allemaal al lang bezig. En we hebben een brede smaak. We gingen vroeger naar dub- en blues­avonden. Toen ik met mijn eerste drummachine zat te knoeien, was Krust uit mijn groep al bezig met het organiseren van acid house-fuiven in kraakpanden. Alleen, het wilde voor ons allemaal pas lukken toen we samen begonnen te werken.