Review: Ronny Mosuse - Altijd Oktober

Melodietjes polijsten bij The Radio's, het zwijn uithangen met Clement Peerens, of croonen in het theater: Ronny Mosuse kan alles én doet het ook, maar op 'Altijd Oktober' beperkt hij zich tot zijn jongste passie: het Nederlandstalige lied. De meest...

Melodietjes polijsten bij The Radio's, het zwijn uithangen met Clement Peerens, of croonen in het theater: Ronny Mosuse kan alles én doet het ook, maar op 'Altijd Oktober' beperkt hij zich tot zijn jongste passie: het Nederlandstalige lied. De meeste teksten werden geschreven door Frank Vander linden en Rick de Leeuw, maar Mosuse - zonder twijfel in bezit van Vlaanderens beste soulklep - zingt alsof de woorden rechtstreeks uit zijn eigen ziel werden getapt.

Een prima voorbeeld is natuurlijk het welbekende 'Kom Bij Mij' dat we hier twee keer tegenkomen (de singleversie en de theatervariant), maar minstens zo goed zijn 'Niets dan de liefde', het miniatuurtje 'Alsjeblief' en het over de verloren broer handelende 'Bladzijde 30'. En, het moet gezegd, de combinatie met Mirjam Timmer (Twarres) in 'Hier in de zon' zag er op papier huiveringwekkend uit, maar blijkt in de praktijk wonderlijk mooi te zijn.

Soms laat Mosuse de teugels varen en verruilt hij de huiskamervriendelijke luistermuziek voor vervaarlijke soulblues: het fantastische 'Man die mediteert' is nu al onsterfelijk vanwege de regel 'Misschien is de Messias wel een Congolese Belg'. Ook in het zwierige 'Jaloezie' - geweldig strijkersarrangement! - toont hij zich van een meer avontuurlijke kant.

Jammer genoeg staan daar ook enkele rocksongs tegenover die we muzikaal nogal vrijblijvend vinden ('Waar is de onschuld', 'Pak me vast') en leunt het titelnummer wel erg lang op dezelfde melodie. 'Een simpel lied' is dan weer iets te braaf - al doen strijkers en gitaar fraaie dingen op de achtergrond. Mosuse kan dus nog beter, maar dat neemt niet weg dat we 'Altijd Oktober' een bijzonder fijne plaat vinden van een sympathieke mens.