null Beeld

Review: Roots - Phrenology


The Roots komen uit een relatief klein dorpje, met name Illadelph, oftewel South Philly. Ze zijn niet de snelste tongen van het hiphop-deelnemersveld, ook niet de grote futuristen van het genre, en al evenmin de pornokoningen van de week: é...


The Roots komen uit een relatief klein dorpje, met name Illadelph, oftewel South Philly. Ze zijn niet de snelste tongen van het hiphop-deelnemersveld, ook niet de grote futuristen van het genre, en al evenmin de pornokoningen van de week: één song van 'Phrenology', 'Pussy galore', gaat over porno, maar is geen porno: het gaat over porno als onderdrukkingsmiddel van de sisters. Er worden zelfs echte argumenten naar voren geschoven.

The Roots zijn op 'Phrenology' aan songs 87 tot en met 100 toe, en dan wordt het zoetjesaan tijd dat je - desnoods zoals Pippi Langkous - je eigen zin gaat doen. Op 'Phrenology' gebeurt dat. Ergens wordt na twintig seconden een echte drum stilgelegd, gelachen, 'keep it rollin' geroepen, en opnieuw begonnen. Je hoort de hele groep denken: 'So what!' Je kruipt dichterbij.

The Roots zal je nergens zien pronken met gouden ringen, ze hebben geen del aan elke vinger hangen en laten geen limo's voorrijden. Zoveel mogelijk dead presidents verzamelen - ja, zo heten dollars tegenwoordig - het interesseert hen geen lor. De grootste player worden in the game called moneymaking, ze bedanken ervoor. Ze weten dat de grootste player 2-Pac heet, en die is zo dood als Jezus Christus. The Roots hebben zelfs een mening (!) over afzichtelijk rijke hiphopsterren: ze vinden dat wie de grootste wil hebben meestal bedoelt: de grootste ketting, waarmee hij nog aan het slavenschip zit vastgeklonken. Help, weer een argument!

Enfin, The Roots klinken te gevarieerd om veel platen te verkopen: ze hebben zowel rock en R&B als jazz en avant-garde - ja zelfs hun geheel eigen kampvuur-voodoo - in de aanbieding. Ze ontvouwen ook nergens een extremistische complottheorie waarmee gekken van diverse pluimage (zoals die sluipschutter in Washington, die zich voor zijn daden beriep op de woorden van de hiphopgroep Brand Nubian, maar ook conservatieve ministers van Cultuur op zoek naar een zondebok voor geweld, zoals onlangs in Engeland na een drive by shooting) aan de slag kunnen.

'Phrenology' begint met 'Rock you', een verknipte beat van Queen die ooit, lang geleden, met Rage Against The Machine is gaan stappen, en daar geen slechte herinneringen aan heeft. Het gaat over in 20 seconden '!!!!!!!', een shout out naar hardcore-legende Bad Brains, mensen die op een heel eigen wijze kwaad waren, en daar meer volk mee hebben beïnvloed dan ze zelf konden vermoeden. Er is in deze moderne wereld al veel muziek gemixt, maar zo'n rauwe punk hebben we nog niet horen overgaan in zo'n fijnbesnaarde, met de juiste messen en vorken etende R&B. Recht uit de salons van Erykah Baduh en Jill Scott komt de parel 'Sacrifice', waarmee 'Phrenology' koers zet richting... tja, richting wat eigenlijk? U moet 'Phrenology' zelf maar eens uitzitten: 'The Seed' klinkt meer als Living Colour dan als moderne hiphop. 'Thought at work' maakt van een beat die van Public Enemy en Eric B. & Rakim had kunnen zijn een sierlijke hinkstapsprong richting nu én morgen. 'Water' begint losjes swingend en ongedwongen, maar eindigt in een apocalyptisch visioen: denk Sun Ra verdwaald in de delta van de Niger; denk lawaai waarmee ze zelfs in de late Klara-uren geen weg weten. Maar, hé: wél the kinda track that makes the come back miraculous.

We hebben het nog niet over het raptalent van The Roots gehad. Ze hebben een flow waar je je vinger niet altijd kan opleggen. Men fluistert dat ze met hun tongen knopen in kersensteeltjes kunnen leggen, en dat ze het ook eisen van hun gastrappers, dit keer opnieuw 'iedereen' van Talib Kweli tot Nelly Furtado. Geweldig om te horen hoe die stemmen oplossen in het geheel. The Roots zijn allergisch voor grote ego's, en zouden zelfs als God hoogstpersoonlijk de studio binnenviel aan de flow van de plaat blijven denken.

Ziezo. De tricknology van 'Phrenology' is goed aangekomen, en The Roots blijven de crème de la crème van de hiphop. Of zoals 't Hof Van Commerce vorige eeuw rapte: 'Ej uns verstoan? Of moe'k er weer den boas van den hiphop bie aaln?'

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234