Review: Royal Blood op Best Kept Secret 2015

Waarom zou je dat eigenlijk doen, gitaarmuziek zonder gitaren maken?

'Opzouten, met al jullie truttigheid, first world problems en 'Wat lijken de bilkaakjes van Joy Anna Thielemans op Instagram weer veel patenter dan de mijne'-issues,' moeten die van Royal Blood gedacht hebben, 'en hier met de échte shit.' Yep, Mike Kerr en Ben Thatcher kijken stoerder dan strikt noodzakelijk uit hun ogen, houden van de wilde wreedheid van rock-'n-roll en zijn weinig solidair met hun versterkers.

Hun dadaatje is bekend: ze klinken als een roerige gitaarband, maar ze doen het in werkelijkheid met alleen maar bas en drums. Wat iemand in het publiek tussen 'Better Strangers' en 'Little Monster' tot de existentiële vraag noopte: 'Waarom zou je dat eigenlijk doen, gitaarmuziek zonder gitaren maken?' Het is inderdaad wel wat aanstellerig - een gimmick is ook maar een gimmick.

'Kerr en Thatcher kijken stoerder dan strikt noodzakelijk uit hun ogen'

Passons, hoe deden ze het? Met veel bravoure, viel op: Kerr heeft zo'n vuile 'Kijk eens hoe beroemd ik ben'-tronie en Thatcher doet in energieke divamaniertjes. De muziek van Royal Blood is in elkaar gezet met de doe-het-zelf-kit van Queens of the Stone Age en The White Stripes: vette olieplassen van songs, rauw en razend. Onderling inwisselbaar, ook: het maakte eigenlijk niet uit of je naar 'Figure It Out' dan wel 'Ten Tonne Skeleton' dan wel 'Out of the Black' stond te kijken - het klonk allemaal vitaal, pompeus en roekeloos. En ook wel: nooit ontsnappend aan de contouren van het cliché. Want het was leuk, maar zoals Joy Anna Thielemans me ooit tijdens een knullig uitgevoerde cunnilingus toefluisterde: 'Gewoon leuk is niet goed genoeg.'

Doe toch maart 'Ten Tonne Skeleton'.

Er werd wat gemosht, her en der mocht een meisje op de schouders van haar toekomstige alimentatiebron, maar een groot deel van het strand stond er wat suffig bij...

...en daar was Kerr niet zo gelukkig mee: 'I was kinda hoping everyone would be drunk by now.'