Review: Royksopp op Rock Werchter 2009

Gespot in de frontstage tijdens het concert van Röyksopp: niemand minder dan Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Laurent! De Monseigneur was het duidelijk niet eens met Onze Man die 'Junior', het album dat het vikingduo in Werchter kwam voorstellen, niet veel soeps vond.

Joris Jonckheer

Het optreden

De waarheid ligt ergens in het midden. Het bandje van Torbjørn Brundtland en Svein Berge is op zijn best de ideale kruising tussen Air en Daft Punk, maar in de Werchter-Marquee konden van hun recentste opus amper twee tracks bekoren: het jolige Happy Up Here' en de bonkige discopop van 'The Girl and the Robot' – net de twee nummers die Onze Man in zijn albumbespreking als lichtpuntjes naar voren schoof. Het overige nieuwe materiaal bleek ook in (semi)live-uitvoering flauwe kost, die door het publiek op veelal apathische blikken werd getrakteerd.

In fact hing de set bijwijlen maar met haken en ogen aaneen: de kletsen die Berge uitdeelde aan de effectenmachientjes brachten weinig teweeg, en ofwel is ons trommelvlies zo verwoest dat wij stilaan een andere job moeten overwegen, ofwel stond vaak gewoon de verkeerde micro open. Nog een serieus minnetje: wij hoorden de zangpartijen van Robyn en Karin Dreijer Andersson (The Knife), maar wij zagen enkel een soort playbackende Pipi Langkous in een lelijk uilenkostuum.

Edoch: die bemerkingen konden Laurent wellicht aan de prinselijke reet roesten, want net als wij constateerde de dieren- en muziekvriend dat de Marquee moeiteloos een feestje bouwde op oude krakers als Poor Leno', Eple' (aangepast aan de tijdsgeest met gezoem uit de kruimeldiefcollectie van Boys Noize) en Remind Me'. Ook toppie: de vrijwel geheel beatloze versie van What Else Is There' en de dreunende dansvloer-mayhem waarmee de twee Noormannen ons uitwuifden.

Geslaagd met voldoening. No more, no less.

Wij gaan voor What Else Is There', maar niets let u om zelf uw keuze te maken uit bovenstaande opties.

Die van Röyksopp vervaardigen lieve muziek, maar met de sardonische wijze waarop Berge zijn toehoor na elk nummer “thank you” toegromde, joeg hij ons toch af en toe de stuipen op het lijf.