Review: Rudimental op Rock Werchter 2013 (Klub C)

Spartelend in het angstzweet werden we aan de poorten van een kolkende KluB C gedropt. 'Niet panikeren, nooit omkijken, gewoon de massa volgen en geniéten', grijnsde een brunette. Dat de zon nergens feller schijnt dan in Rudimental, zwoer ze nog.

elv

Ze was er enkele maanden al eens geweest, net toen het viertal uit Hackney, Londen in verwachting was van 'Home', hun eerste. Ze zijn even tuk op dansende schaamlippen als de soortgenoten van Major Lazer en Disclosure, maar scheer ze nóóit over dezelfde kam. Rudimental is een band, een erlebnis of zoals ze het zelf zien: een attractiepark in alle geuren en kleuren. Voor de zekerheid hadden we toch maar een ticket geboekt, samen met twintigduizend andere zielzoekers.

'Rudimental is een band, een erlebnis of zoals ze het zelf zien: een attractiepark in alle geuren en kleuren.'

Ze kwamen voor de beleving, maar misschien nog meer voor de soundtrack die je erbij kreeg. Een heksenketel die naar de grootste gemeenschappelijk deler van drum 'n bass, hiphop, soul en elektronica proefde. 'Spoons', 'Not Giving In' of 'Powerless' waren stuk voor stuk bastaardkinderen uit dezelfde stal: sympathieke, beleefde gozers, dachten we, maar eens de rug gekeerd, bleken het vooral geniepige klootzakjes die ons bleven jennen. Of nee: genieën.

Het viertal - toetsenisten, gitaristen, bassisten, drummers: ze waren élk instrument machtig - werd voor de gelegenheid versterkt door trompetist Mark Crown en twee verrukkelijke zangeressen die beurtelings liefdeszaad in het rond strooiden. Rudimental stond ook zonder de gastzangers die 'Home' hebben ingekleurd als een huis - een bescheiden kasteel dat in KluB C steen voor steen werd afgebroken door een uitzinnige mensenzee. 'Waiting All Night' blies de bovenverdieping weg, 'Feel The Love' deelde de doodsteek uit.

Zij die Rudimental overleefd hebben, groeten u.

Zelfs zónder de godenstem van crooner John Newman was 'Feel The Love' een sexy motherfucker. Hulde!

Meteen een vakantieverblijf voor volgend jaar gevonden. Waar kopen we zo'n tienbeurtenkaart?