Review: Rufus Wainwright - Want Two

Men kan proberen de familie Wainwright de komende weken te ontlopen, maar 't zal moeilijk zijn. Vader Loudon Wainwright III treedt op 3 mei op in de AB (medio april verschijnt zijn 22ste plaat, 'Here Come the Choppers'); Kate McGarrigle, zijn ex en m...

Men kan proberen de familie Wainwright de komende weken te ontlopen, maar 't zal moeilijk zijn. Vader Loudon Wainwright III treedt op 3 mei op in de AB (medio april verschijnt zijn 22ste plaat, 'Here Come the Choppers'); Kate McGarrigle, zijn ex en moeder van hun twee kinderen, komt met haar zus Anna op 21 april naar het meerdaagse Route 05-festival in de Handelsbeurs in Gent om er de cd 'La vache qui pleure' voor te stellen; hun dochter Martha Wainwright doet twee dagen later hetzelfde met haar titelloze debuut-cd (ze speelt in de Handelsbeurs op de 'vrouwenzaterdag' met A Girl Called Eddie, de succulente Kathleen Edwards en Mia Doi Todd: van harte aanbevolen!); en van zoon Rufus Wainwright is er nu eindelijk een opvolger voor 'Want One', simpelweg 'Want Two' getiteld. Eindelijk, omdat de plaat al geruime tijd te koop was in de VS maar hier om onduidelijke redenen werd achtergehouden (zodat Wainwright eind vorig jaar door Europa toerde om een cd te promoten die nergens in de rekken lag...)

Soit, 'Want Two' dus: een fijne plaat voor wie onlangs ook ontroerd werd door de liedjes van de onpeilbare would-be castraat Antony (m/v) en zijn/haar Johnsons. Reken ons er maar bij. Muziek die net zo goed naar opera en gezwollen dramatiek hunkert als naar singer-songwriter, folk, in deze context bijna 'ordinair' te noemen rock, klassiek of dat onbestemde je ne sais quoi waarachter de recensent zich verschuilt wanneer hij geen betere woorden meer vindt. Want neem nu het openingsnummer 'Agnus Dei' ('Agnus dei/ Qui tollis peccata mundi/ Dona nobis pacem', meteen de complete tekst): de hoge stem van Wainwright (zelf noemt hij het 'my madam voice'), zijn piano, violen, de grom van de cimbalom, de keyboards van producer Marius de Vries en een melodietje van ogenschijnlijk twee keer niks - veel is het niet om zes minuten mee te vullen, en toch blijft het láng nazinderen. Wie van 'Agnus Dei' het schijt krijgt, mag meteen afhaken: het is een blauwdruk voor de twaalf songs die volgen, van het live opgenomen 'The Art Teacher' over het korte walsje 'Hometown Waltz' en het indrukwekkende, negen minuten durende 'Old Whore's Diet' (waarop gastzanger Antony zijn maatje een wederdienst bewijst - Wainwright zong mee op 'I Am a Bird Now' van Antony and The Johnsons) tot de live-bonustrack 'Coeur de Parisienne-Reprise d'Arletty'.

Een paar andere gasten op 'Want Two': Levon Helm, mama Kate & tante Anna, zus Martha (die regelmatig een wondermooie tweede stem meezingt), celliste Jane Scarpantoni en, op het treiterende, provocerende 'Gay Messiah' ('Better pray for your sins/ 'Cuz the gay messiah's coming/ No, it will not be me/ Rufus the baptist I be/ No I won't be the one/ Baptized in cum'), die andere kinderen van muziekmakende ouders: Jenni Muldaur (dochter van Geoff & Maria) en Teddy Thompson (zoon van Richard & Linda). Soms moet men op 'Want Two' aan Jeff Buckley denken, en met name in 'Memphis Skyline' is dat niet verwonderlijk, het gáát over de betreurde zanger: 'Then came 'Hallelujah' sounding like 'Mad Ophelia'/ for me in my living room'. Elders verstrengelt klassieke muziek met pop en opera of masseren strijkers en de exuberante orkestratie van Gavyn Wright weldadig de zinnen - zoals de vingertoppen van de kinesitherapeute verkrampte nekspieren. En dat Rufus Wainwright niet zo'n prikkelende uitstraling zou hebben als Antony, de deerne in mannenlichaam? Wie voor de hoes van 'Want One' poseert als geharnaste, stoere ridder en voor 'Want Two' als een levensechte, in niks van een mooi meisje te onderscheiden middeleeuwse jonkvrouw, heeft van niemand lessen te krijgen!

Van (godb), die 'I Am a Bird Now' een paar weken geleden op deze pagina's de hemel inprees (herlees de recensie in 'De Werkgroep' op de Humo-site), begrijpen we de fascinatie nog - we vermoeden dat hij zich op onbewaakte momenten weleens in een geruit plissérokje hijst, of des avonds in tutu door de woonkamer drentelt - maar dat wij, bonken van Flandriens, ooit voor deze janettenmuziek (copyright: Rufus Wainwright) zouden vallen: het leven & de muziekwereld houden niet op ons te verbazen!