Review: rumplestiltchkin - Somersault

Ha, de jaren tachtig! We hoeven u, trouwe lezer van deze pagina's, niet te vertellen dat ze populair zijn in repetitiehokken in binnen- en buitenland. Ook in 'Somersault' (opgenomen in Bobbejaanland!) van de Brusselse band rumplestitchkin zijn de eig...

Christophe Verbiest

Ha, de jaren tachtig! We hoeven u, trouwe lezer van deze pagina's, niet te vertellen dat ze populair zijn in repetitiehokken in binnen- en buitenland. Ook in 'Somersault' (opgenomen in Bobbejaanland!) van de Brusselse band rumplestitchkin zijn de eighties naar binnen geslopen: luister naar het keyboardmotiefje dat uit 'Lucy Line' opkringelt, de spacy klanken die 'Far out, Quickly Done' domineren, of naar de elektrokitsch (!) genaamd 'So-called'.

Maar wees gerust, dit is geen kleffe nostalgie, maar pop zoals pop moet zijn - meezingbaar, maar met weerhaken. Zie bijvoorbeeld 'Hush Hush (Keep Pushing the Stars)', dat met een clicks & cuts-schijnmanoeuvre opent, of het geagiteerde 'Push'. Ondanks de opwinding heeft het, net als alle songs, een weemoedig randje, en dat mag u op het conto schrijven van de stem van Thomas Devos (zoon van chanteuse Vera Coomans). Wát hij zingt is niet altijd even duidelijk, maar wie goed luistert hoort het gebreek van harten.

Rumplestitchkin is net naast het podium gevallen tijdens de ijzersterke Rock Rally-finale van 1998 (Das Pop! Fence!), heeft vervolgens vijf jaar meer problemen gehad met platenfirma's dan een mens kan verzinnen, maar liet zich niet kisten en debuteerde twee jaar geleden sterk met 'Small-time Hero'. 'Somersault' grijpt aanvankelijk minder snel naar de keel, maar blijkt uiteindelijk minstens even goed te zijn. Naar verluidt zou Devos aan een soloplaat denken waarop hij z'n meer ingetogen nummers kwijt kan. Een uitstekend idee, want het állermooiste op 'Somersault' zijn de twee rustpunten: 'Go Crazy', een fluistersong die aan het eind z'n stem verheft, met dank aan de dromerige backing vocals van Isolde Lasoen (yep, de drumster van Daan), en het adembeklemmende 'Before the Dawn', waarin Lasoen excelleert op vibrafoon. 'Somersault' is geen plaat die levens verandert, maar wel één die het onze een stuk aangenamer maakt: na elke beluistering maken we van plezier een paar buitelingen. En u?