Review: Ryan Adams - Demolition

Adams is slim genoeg om te weten dat de dertien demo's op 'Demolition' (bemerk de woordspeling) niet goed genoeg zijn om als officiële nieuwe Ryan Adams-cd uit te brengen, maar ook niet zo abominabel slecht om hem zijn geloofwaardigheid te laten v...

Adams is slim genoeg om te weten dat de dertien demo's op 'Demolition' (bemerk de woordspeling) niet goed genoeg zijn om als officiële nieuwe Ryan Adams-cd uit te brengen, maar ook niet zo abominabel slecht om hem zijn geloofwaardigheid te laten verliezen. Sommige tracks zijn opgenomen met zijn live-band, The Pinkhearts, andere speelt hij solo op akoestische gitaar (zie zijn solo-debuut 'Heartbreaker' uit 2000), en op nog andere begeleidt hij zichzelf op gitaar, bas, synth en drumcomputer. Daardoor geeft 'Demolition' op geen enkel moment de indruk een volwaardige plaat te zijn, maar klinkt het als een verzameling songs van iemand die te getalenteerd is om zijn tussendoortjes in de kast te laten liggen.

Ryan Adams wordt door iets te gehaaste mensen weleens omschreven als de nieuwe Gram Parsons (ex-Parsons muze Emmylou Harris zong mee op 'Heartbreaker') maar dat zou iets teveel eer zijn, al komt hij in de strofes van 'Hallelujah' wel akelig dicht in de buurt van het stemtimbre van onze favoriete Grievous Angel. Vaker echter klinkt Adams als Tindersticks-frontman Stuart Staples in een opgewekte bui (zie onder andere het aangenaam akoestisch kabbelende 'You Will Always Be the Same' en het tamelijk overbodige 'Tomorrow').

De oerschreeuw genaamd 'Starting to Hurt', het ontroerend grappige 'Tennessee Sucks', de stevige rocker 'Gimme a Sign' en de vrolijke honky-tonk 'Chin Up, Cheer Up' had Adams wat ons betreft gerust mogen bewaren voor zijn volgende officiële, eventuele dubbel-cd.

'Demolition' is verplicht aanvulsel voor Ryan Adams-fan, niet-ingewijden verwijzen we graag door naar 's mans akoestische solo-debuut 'Heartbreaker', zijn vorig jaar verschenen tour de force 'Gold', of zelfs naar 'Pneumonia' van Whiskeytown, Adams' groep uit de tijd dat hij nog een tweede opinie nodig had. U bent geholpen?