Review: Ryoji Ikeda - Op. - Platform

Komen de would-be Nick Drakes, White Stripes-soundalikes en tweederangs Boards Of Canada's u zo stilaan de strot uit? Dan is 'op.' iets voor u. Eenvoud en puurheid in tijden van information overload. En toch een behoorlijk extreme plaat.
Begin jaren...

Herbert Struyf

Begin jaren '90 vond Bernhard Günter op 'un peu de neige salie' een heel nieuw genre uit: lowercase, minimalisme in het kwadraat, gemanipuleerde klanken als sneeuwvlokken die smelten voor je ze kunt vastpakken. Günter kreeg navolging van hier tot in Tokio, onder meer bij Ryoji Ikeda - u kent hem (niet) van '+/-', '0°C' en 'matrix', drie plaatjes vol sonarblieps, sinustonen en kille click-ritmes.

Voor 'op.' gooide Ikeda het roer helemaal om. Alle elektronische klanken gingen overboord: zijn drie nieuwe composities zijn geschreven voor strijkers. Minimalistisch zijn ze nog steeds - vioolklanken wellen op en sterven uit op het ritme van de vuurtoren, van melodieën nergens een spoor. Misschien denkt u bij een eerste beluistering aan een concert van Godspeed You! Black Emperor waaruit alle opwindende crescendo's weggeknipt zijn. Maar als u de moeite neemt om verder te luisteren, begint de betovering te werken; dan sijpelt er melancholie binnen in Ikeda's minimale verkenningstochten; dan groeit het besef dat er - misschien omdat deze stukken zijn uitgevoerd in real-time, door muzikanten van vlees en bloed - meer drama en suspense in de cello-drones schuilt dan u tevoren had vermoeden.

Tegelijk met 'op.' verscheen de dvd 'platform', een uitstekend overzicht van Ikeda's carrière aan de hand van een concert in Tokio uit 2001: slim bekeken, want de prachtige beelden van eindeloze reeksen getallen, over het scherm rollende pixellijnen en hypergestileerde beeldcollages geven de electronica een nieuwe dimensie. De dvd bevat daarnaast de muziek bij installaties in diverse wereldsteden, die zich het best laat beluisteren terwijl u door het bijbehorende boekje met foto's, grondplannetjes en achtergrondinfo bladert. Zondagen!

Voor alle duidelijkheid: 'op.' is niet geschikt voor winterbarbecues en Tupperware-avonden, u zult er weinig vrienden mee maken, en Humo wijst iedere verantwoordelijkheid voor echtelijke twisten van de hand. Maar mocht u straks, morgen of volgende week de behoefte voelen uw murwgebeukte trommelvriezen een badje van lauwe sake te geven, en bent u niet te beroerd om een paar keer na mekaar geconcentreerd naar een cd te luisteren, dan is Ikeda uw man.

Concerttip: Ryoji Ikeda speelt op 15 februari op het Kulturama-festival (Stuk, Leuven). Consumententip: 'Platform' is alleen te verkrijgen via www.touch.demon.co.uk