null Beeld

Review: Sandie Shaw - Nothing Comes Easy

Het 'drama' (nou ja!) van Sandie Shaw is dat zij voor altijd herinnerd zal worden wegens de blote voeten waarmee ze pleegde op te treden en het Eurovisiesongfestival dat ze in 1967 won met het niemendalletje 'Puppet on a String'. Faits divers die wel...

Het 'drama' (nou ja!) van Sandie Shaw is dat zij voor altijd herinnerd zal worden wegens de blote voeten waarmee ze pleegde op te treden en het Eurovisiesongfestival dat ze in 1967 won met het niemendalletje 'Puppet on a String'. Faits divers die wel jarenlang het zicht belemmerd hebben op de rést van het werk van de Britse popzangeres, blijkt nu. Want wat onthouden wij uit de epoustouflante cd-box 'Nothing Comes Easy' die op de valreep naar een plaatsje onder uw kerstboom solliciteert? Dat Sandie Shaw veel meer was dan het sterretje achter jaren-zestig-hitjes als '(There's) Always Something There to Remind Me', 'Girl Don't Come', 'I'll Stop at Nothing', 'Long Live Love', 'Puppet on a String' of 'Monsieur Dupont'! Een zeer goeie zangeres namelijk, die op de b-kantjes van haar singles een stap verder durfde te gaan dan toentertijd (1964-1969, haar gloriejaren als hitwonder) gebruikelijk was. 't Was haar verdienste en die van haar vaste songschrijver Chris 'Yesterday Man' Andrews. En dan die stem: helder, soulvol, soepel, zich moeiteloos rond de vernuftigste arrangementen wikkelend. Toen beseften wij, piepjonge snaken, dat niet, maar oud en wijs vandaag weten we: Sandie Shaw (en ook Dusty Springfield) waren niet zomaar een Brits antwoord(je) op de Amerikaanse meidengroepen en zangeressen (The Ronettes, Dionne Warwick, The Crystals, Jackie DeShannon, Nancy Sinatra, ...) maar evenwaardig.

Geen wonder dat Morrissey haar schroomvol een lange brief zou schrijven met de bede om de titel van haar single uit 1969, 'Heaven Knows I'm Missing Him Now', te mogen herwerken tot 'Heaven Knows I'm Miserable Now' (voor de Smiths-cd 'Hatful of Hollow' uit 1984), en dat hij haar in de tweede helft van haar carrière met raad en daad én de voltallige Smiths zou bijstaan voor coverversies van 'Hand in Glove' en 'I Don't Owe You Anything'. En zoals Shaw eerder al eens een langspeelplaat had opgenomen met nummers van Bob Dylan, The Rolling Stones en Led Zeppelin, wist ze ook later haar covers met smaak te kiezen: onder anderen Patti Smith, Lloyd Cole en The Jesus and Mary Chain waren leveranciers.

Op 'Nothing Comes Easy' zijn alle singles en b-kantjes verzameld (van 1964 tot 1988), aangevuld met zeldzaam en/of niet eerder uitgebracht materiaal op cd 4. Een mooie collectie. En dan dat dikke cd-boek: tjokvol foto's, fascimiles van hoesjes en opdrukken van 45-toerenplaatjes, knipsels, concertposters en -tickets en backstagepasjes en amusant commentaar van Shaw bij alle 101 songs (onder andere over haar ontmoetingen met Morrissey, of over hoe zij intussen vrede heeft met 'Puppet on a String' en het zelfs als beltoon op haar mobieltje geïnstalleerd heeft). Misschien is een verzameling van vier cd's te hoog gegrepen voor haar oeuvre - om nog maar over uw portemonnee te zwijgen - maar als een vriendelijke mens u 'Nothing Comes Easy' als eindejaarspresentje cadeau doet, zouden wij vooral niet aarzelen: in dank aanvaarden en de gulle schenker eens goed vastpakken!

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234