Review: Satellite City - Satellite City

Vlaamse rockgroepen en hun ondoorgrondelijke stambomen, het begint een wel bijzonder ingewikkeld verhaal te worden. Neem nu Metal Molly: sinds die groep het voor onbepaalde duur voor bekeken hield, zond Pascal Deweze al platen van Sukilove, Mitsoobis...

Geert Op de Beeck

Vlaamse rockgroepen en hun ondoorgrondelijke stambomen, het begint een wel bijzonder ingewikkeld verhaal te worden. Neem nu Metal Molly: sinds die groep het voor onbepaalde duur voor bekeken hield, zond Pascal Deweze al platen van Sukilove, Mitsoobishy Jacson, Chitlin' Fooks en Shadowgraphic City onze richting uit, drumde Gino Geudens op de cd van Groep Jezus, en deed Allan Muller eerst iets met Cabbage en nu iets anders met Satellite City: als we de stand goed bijgehouden hebben, moeten ze qua spinoffs tegenwoordig alleen nog dEUS laten voorgaan, waarvoor uiteraard een welgemeende proficiat!
Kunnen wij hetzelfde zeggen van de muziek? Op basis van de mooie singles 'Sorry' en - vooral - 'Paralyzed' hadden wij daar graag volmondig 'ja!' op willen antwoorden, maar helaas staat niet alles op 'Satellite City' op hetzelfde niveau: 'Ain't Done Nothing Wrong' is bijvoorbeeld het soort afgestofte rock dat wij met slechte tavernes en een nevenpodium van Marktrock associëren, en hoezeer Steven De Bruyn in 'Out in the Country' ook op zijn mondharmonica tekeergaat, zelfs hij kan niet verbergen dat het hier om een zeer middelmatig nummer gaat.
Passons,
want voor de liefhebber van netjes geproducete pop en mooie harmonieën staat hier ook genoeg fraais te blinken: weemoedige songs als 'Want You', 'Apologies' en 'Neverdies' - met drie keer een glansrol voor het orgeltje en de piano van Olaf Janssens - mogen wij graag meefluiten, en met 'Jennifer in Circles' bewijst Muller dat hij ook een bijzonder lekkere countrysleper (zo eentje met een zin als 'She married a good man/ And got stuck with the devil' erin) uit zijn mouw kan schudden.
Aardig plaatje? Aardig plaatje.