null Beeld

Review: Savages op Rock Werchter 2016

Nog één dingetje, en dan doen we een slotje op onze Rock Werchter-herinneringen: u had erbij moeten zijn, bij Savages.

Jeroen Maris

'Als Het Rijk der Vrouw ooit bestuurd wordt door Savages, kom ik er beslist citytrippen'

U had erbij moeten zijn, omdat de vier uit Londen enkele kwaaie roddels uit de wereld kwamen schoppen. Dat punk dood is, bijvoorbeeld. Want Savages maakt dan wel postpunk, de attitude is onmiskenbaar DIY: wat je zelf doet, doe je beter. En bozer.

Nog zo’n door Savages onderuitgehaalde gossip: dat we feminisme moeten overlaten aan theemutsen. Als Het Rijk der Vrouw ooit bestuurd wordt door Savages, kom ik er beslist citytrippen. Al viel ik tijdens ‘Husbands’ wel plots ten prooi aan een koortsige angst. U moet weten: onder het openvallende kostuumvestje van Jehnny Beth groeide shirt noch hemd noch blouse, alleen een beha, en dat had mijn onderkaak al naar het zuiden doen verhuizen. Daarnaast was het in esthetisch opzicht ook geenszins een straf om naar Gemma Thompson, Fay Milton en Ayse Hassan te kijken. Niets hormonaals is me vreemd. Maar wat als Savages mijn masculiene oppervlakkigheid zou bemerken? Ik zag het rampscenario zich al ontrollen: ze zouden me verdenken van gedateerd machismo, van lustobjecterij, en ze zouden doortastende maatregelen nemen. Ik bespaar u de details, maar mijn visioen eindigde met balletjes op hun barbecue.

Enfin, om maar te zeggen dat Savages een band is die begeestert, opnaait en lust for life zaait, maar ook bang maakt. Misschien hou ik daarom nog het meest van Beth, Thompson, Milton en Hassan: hun dreiging. Want wanneer de tijden naar suffe sing-along neigen, wanneer concertpodia voornamelijk bevolkt worden door opgepoetste jongens die hun muziek zo glutenvrij mogelijk houden, wanneer rockgroepjes BVBA’s zijn in plaats van samenzweringen van goede ideeën en slechte manieren, dan is het goed dat er vier vrouwen opstaan voor wie anger wél nog een energy is. Die zowel op hun platen als live dodelijk eerlijk zijn: je krijgt al hun woede, al hun verlangen en al hun teleurstelling, en je weet dat je ze mag geloven.

Dat resulteerde in Werchter in een formidabele set waarin de beste songs van debuut ‘Silence Yourself’ en tweede kind ‘Adore Life’ mochten voetjevrijen. Van de beginselverklaring ‘I Am Here’ tot de toxische fluim in het gezicht van al wie niet deugt die ‘Fuckers’ is, van ‘Sad Person’ tot het gek-geniale ‘T.I.W.Y.G.’: Savages kwam iets dringends en dwingends vertellen. Over de wereld (dat die flink kut is) en over de liefde (dat die heel flink kut is). Dat is natuurlijk basiskennis voor iedereen die de leeftijd bereikt heeft waarop je geen zwembandjes meer aan moet wanneer je het water ingaat, maar het is indrukwekkender wanneer dat luid en rauw gestileerd en verpakt in adrenalinepillen van songs gezegd wordt (Savages) dan wanneer het tegen niemand in het bijzonder aan een cafétoog gemurmeld wordt (ik).

Eigenlijk is Savages nog het meest van al die ene vriend van je die je wél begrijpt, en wiens goede raad meer is dan een op Facebook ontvoerde inspirational quote. ‘Don’t let the fuckers get you down,’ roepen ze. Ja, verdomme.


Het moment

‘Adore’, die ode aan het volle leven? Of toch maar ‘Fuckers’? Of nee, ‘I Need Something New’: doodsverlangen én levensdrift, pokeren met alles wat je ooit gespaard hebt.


Het publiek

Bestond, dixit Beth, uit ‘beautiful Europeans’. Yup, ook hier een brexittrauma.


Quote

‘Courage,’ stond er op het shirt van drumster Fay Milton. De boodschap was niet aan u of mij gericht, wel aan Pussy Riot.


Tweet

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234