null Beeld

Review: School is Cool (AB Club)

Vingers, tenen, en nog wat andere aanhangsels: we kwamen het allemaal te kort om alle verschillen te tellen tussen het School Is Cool dat in 2010 nog de Rock Rally op hun naam schreef, en het collectief dat vier jaar later onder dezelfde naam in de AB Club hun eigen Tweede Vaticaans Concilie stond te houden.

Het doel van die bijeenkomst boven de AB: tonen hoe School Is Cool zoal moet klinken anno 2014, en in eenzelfde vloeiende beweging 'Nature Fear' de wereld insturen: de plaat waarop Johannes Genard en co. hun nieuwe mission statement voor de toekomst hebben vastgelegd: méér fronsen, méér kwijlen, mínder lolbroekerij en mínder pasteltinten.

''Tell me about your nightmares', zuchtte Genard de Club toe - en als u er niet snel genoeg eentje ophoestte, zou hij er zelf wel een paar uit de mouw schudden'

En of ze het menen, van dat fronsen. Neem nu 'Tusks': de betere oorlogsverklaring mét borstgeroffel, voor de gelegenheid helemaal voorin de setlist gestoken om te tonen dat er maar bitter weinig lachbuien zouden zijn die avond. 'Tell me about your nightmares', zuchtte Genard de Club toe - en als u er niet snel genoeg eentje ophoestte, zou hij er zelf wel een paar uit de mouw schudden.

Kwartetten met nachtmerries. Een geheim is het al lang niet meer: de voorbije jaren bestonden voor School Is Cool zowel uit vette als uit magerder exemplaren. Nadat violiste Nele Paelinck al over de oceaan verdwenen was, vertrok enkele weken geleden immers ook Andrew Van Ostade - dat immer sympathiek ogende stel bretellen op percussie. Maar gaten zijn er om op te vullen, aldus onze tandarts, en in de plaats kwam percussionist Laurens Van Bouwelen zaterdag een eind weg rammelen. En eerlijk? Hij deed dat prima.

Nochtans geen eitje, want hoewel er eindeloos meer elektronica op de nieuwste plaat staat, wordt alles wél maar mooi live ingespeeld - tot op de laatste bliep en bloep toe. 'Black Dog Panting' werd zo een huzarenstukje: een schemerbeest met bijtende vlooien dat live plots ook opgewonden op de achterste poten dartelt. Volgde: 'Your Body And Me' - paringsdans voor punks met een stijve voor synths - dat aantoonde dat Genard ondertussen ook geleerd heeft te verléíden, en het bizarre 'Hollow Hill' - die grafstem! - dat op de koop toe ook nog eens een portie stuipen de zaal injoeg.

Voor wie tussen al dat nieuw materiaal het spoor bijster dreigde te raken, waren in de setlist ook verdwaalpalen aangebracht in de vorm van nummers uit debuut 'Entropology'. Fijn, maar het daagde af en toe dat de overgang van nieuw naar oud en weer terug er eentje was die zelden zonder struikelen ging: van demonisch grafredes geven in 'Hollow Hill' naar huppelend weekdagen tellen 'In Want of Something': we slaagden er amper in.

Daar stond dan wel weer tegenover dat ouder werk plots een nieuwe adem kreeg in de nieuwste bezetting. 'The World Is Gonna End Tonight' kreeg zo een wall of sound in de binnenzak gestoken, terwijl 'Warpaint' uitnodigde tot revolutietje spelen na de show. Een vaart waar ook nieuwer werk munt uit sloeg: het nieuwe 'Tryst' bewandelde de dunne lijn tussen lachen en huilen, eerste single 'Wide Eyed & Wild Eyed' was duidelijk op de groei geschreven en lonkte over onze hoofden almaar richting groter zalen en breder weiden.

'The old ways are outdated, get ready for the new', klonk het in 'Entropology' in de bisronde. Songteksten hebben altijd gelijk.


Het moment

Wat zouden we hier graag iets zeggen over de podiumkledij van School Is Cool, maar we komen qua beschrijving helaas niet verder dan 'Mad Max-achtige holbewoners die na het vuur en het wiel nu ook de New Beat ontdekt hebben'. Als u daar iets mee bent, laat het ons zeker weten.


Het publiek

Luid wanneer het mocht, stil als het moest. Flink zo.


Quote

'Er heeft er eentje geen conditie' - Violiste Justine Borgeus, met één oog op een steeds heviger hijgende Johannes Genard.


Tweet

Als Luk Wyns het zegt is het wáár.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234