Review: Seasick Steve op Leffingeleuren 2013

Een wat vergrijsde, naar de Cara-pils meurende hobo - met rottende tanden, voor zover er nog in zijn mond stonden - maakte zich vanavond meester van de concerttent. Maar genoeg over Arno: Seasick Steve was er ook nog!

'Don't Know Why She Love Me But She Do': één van de eerste nummers die de revue passeerden en waarover wij Steve gerust tekst en uitleg willen geven. 'She love you', beste Steven, want what's not to like? U speelt gitaar als een bezetene, loopt continu rond met een glimlach van oor tot oor en moet zowat de eerste headliner uit de geschiedenis van de muziek zijn die zich zonder nadenken tussen het publiek mengt. U bent gewoon one cool dude, Steve, ook al drinkt u soms te veel.

'U bent gewoon one cool dude, Steve, ook al drinkt u soms te veel'

'All good, it's all good,' bleek Steves favoriete bindtekst van de avond, en hij had een punt. Opener 'Thunderbird' had al meteen de grand finale kunnen zijn - knallen en rocken en kraken en dreunen en lachen en hoppa: het publiek eet uit uw hand. 'Been taking care of myself since I was 13 years old,' zingt hij in 'Self Sufficient Man', en die ervaring, die echtheid sijpelt door elk vezeltje van zijn lijf. Na jarenlange miserie lacht hij nog steeds het leven toe; zijn muziek verspreidt die levenshouding naar al wie luistert.

Of hij nu op de tonen van een zelfgebouwde gitaar de badlands van Californië afschuimde in 'Freedom Road', zijn heimwee botvierde op de fingerpicker 'Home', of voor 'Last Po' Man' zowaar een échte elektrische gitaar omgordde, Seasick Steve zal nooit níét rocken. Morgen, en elke keer dat we whiskey rechtstreeks uit de fles binnen kappen, drinken we op zijn gezondheid.

Voor 'Walkin' Man' trok Steve (°1941) naar aloude gewoonte het publiek in, om terug te keren met een meisje (°1995?) - Justine, heette ze - en haar een serenade te brengen. Beetje creepy misschien - zelden iemand zo oncomfortabel zien schuifelen op een stoel - maar met de nodige humor gebracht, waardoor de teller uiteindelijk weer op 'charmant' kwam te staan.

Juichte elke keer Steve een slok nam van zijn fles - wij konden niet goed zien wat erin zat, maar een gokje: graanjenever of strohrum. Santé!

Steves ingrediëntenlijst om zelf een gitaar te bouwen: twee wieldoppen, een bezemsteel, een spatel, wat kerstversiering en - natúúrlijk - een bierflesje.