Review: Shadowgraphic City - Shadowgraphic City

Carol Van Dyk, Pascal Deweze en Mauro Pawlowski hebben een cd gemaakt: hij heet 'Shadowgraphic City', en zij ook. Hoewel: alleen de intro en de outro zijn echt groepswerk; de andere nummers zijn respectievelijk vintage Carol (3 stuks), Pascal (3) e...

Carol Van Dyk, Pascal Deweze en Mauro Pawlowski hebben een cd gemaakt: hij heet 'Shadowgraphic City', en zij ook. Hoewel: alleen de intro en de outro zijn echt groepswerk; de andere nummers zijn respectievelijk vintage Carol (3 stuks), Pascal (3) en Mauro (6), wat ons doet vermoeden dat drie armlastige artiesten besloten hebben een studio te delen om de kosten te drukken.

Deweze, de uit Limburgse akkers getrokken gevoelsmens, doet het rustig aan: minuscule elektronische stoorzenders houden de ballade 'Must Have Been the Devil' ternauwernood weg van het predikaat oerklassiek; 'Confess Me Something Good' is lo-fi blues zoals ook Devendra Banhart - dank u, (hs) - die uit zijn gekke hoedje tovert; en hoe mooi 'Beautiful Cancer' is, moet u zelf maar ontdekken, maar wij houden het op vroege Tom Waits, vanwege de strontzatte piano.

Mauro geniet duidelijk van allerhande elektronisch speelgoed, en dat leidt één keer tot heerlijk vuige 'Electrock 'n Roll (Rusty Plough)', twee keer tot een eind weg swingende funk ('You Hit Me Hard' en 'Sit Down'), één keer tot een mooi, teder liedje ('The Diamond Storm (pt 2)'), en twee keer tot niets.

Rest ons: drie keer Carol. Lang geleden zette 'Palomine' van Bettie Serveert onze anders zo kille jongenskamer in lichterlaaie. Tien jaar, enkele kamers en een pak illusies later is het weer van dattum, met drie sprankelende gitaarpopsongs die zich in een mum van tijd aan de binnenkant van onze schedel vasthaken (aan de buitenkant zou belachelijk zijn): 'Well I lost my little brother / when I was still wearing braces / if I could / I'd find another,' zingt ze in 'Greyhound Song'. Ook 'Sea of Sound' en de magistrale melodie van 'Tangled Yarns' zijn prachtig. Cherchez la femme, zeggen wij.