Review: Shelby Lynne - Identity Crisis

Shelby Lynne begon als countryzangeres, maar werd pas bekend met de bedwelmend mooie muzikale kermis van 'I Am Shelby Lynne' uit 1999. Ondanks een Grammy en een pak lovende kritieken werd de plaat geen millionseller, en dat gold ook voor de glad ro...

Shelby Lynne begon als countryzangeres, maar werd pas bekend met de bedwelmend mooie muzikale kermis van 'I Am Shelby Lynne' uit 1999. Ondanks een Grammy en een pak lovende kritieken werd de plaat geen millionseller, en dat gold ook voor de glad rockende opvolger 'Love, Shelby' die wat al te opzichtig op het grote publiek mikte.

Een mens zou van minder aan zichzelf gaan twijfelen, en Shelby Lynnes nieuwe heet dan ook 'Identity Crisis'. De songs zijn het resultaat van een zelfopgelegd bestaan als kluizenaar, met een akoestische gitaar en een bandrecorder als enige gezelschap. Op zon- en feestdagen trommelde ze een paar vrienden op met een piano, een contrabas of een viool, maar verder hield ze alles zo direct en sober mogelijk.

En toch passeren op 'Identity Crisis' in amper veertig minuten zowat alle muziekstijlen van het Amerikaanse Zuiden de revue. Het begint al onthutsend sterk met de soul van 'Telephone': zo bedrieglijk simpel, zo subtiel gezongen, en zó hemeltergend mooi. Wat volgt is zelden een klasse minder: uitgebeende gospel ('10 Rocks'), galmende rockabilly ('Gotta Be Better'), broeierige rock ('I'm Alive'), Patsy Cline-country ('Lonesome'), staalharde blues ('Evil Man') en verleidelijke hillbilly ('Baby'), maar ook Chet Baker-jazz ('I Will Stay'), recht op de traanklieren mikkende ballades ('If I Were Smart', 'I Don't Think So') en een prachtig romantisch slotakkoord ('One With The Sun').

Na 'Love, Shelby' gaven we geen cent meer voor Shelby Lynne, maar met 'Identity Crisis' heeft ze zichzelf opnieuw uitgevonden. Aan u om haar te belonen.