Review: Shelby Lynne - Suit Yourself

'Suit Yourself' ofwel: doe wat u niet laten kunt. Het klinkt heel wat zelfverzekerder dan 'Identity Crisis', de titel van Shelby Lynnes vorige. Een getroebleerde jeugd (alcoholische vader schoot moeder dood en daarna zichzelf) en een lange muzikale...

'Suit Yourself' ofwel: doe wat u niet laten kunt. Het klinkt heel wat zelfverzekerder dan 'Identity Crisis', de titel van Shelby Lynnes vorige. Een getroebleerde jeugd (alcoholische vader schoot moeder dood en daarna zichzelf) en een lange muzikale zoektocht gingen aan die plaat vooraf: Lynne - blonde haardos, oneindig droeve oogopslag - maakte al country-, jazz-, soul- en rockplaten, maar altijd zonder veel succes. Pas op 'Identity Crisis' viel alles in de plooi: ze smeet haar versterker uit het raam en voegde een stevige scheut blues en folk aan haar songs toe.

Het los uit de pols gespeelde 'Suit Yourself' is een logisch vervolg. Lynne - een halfzus van Allison Moorer - bewijst opnieuw een zeer begaafde zangeres te zijn, die geen volume of acrobatiek nodig heeft om haar emoties recht naar uw onderbuik te jagen. Met behulp van goed volk als gitarist Michael Ward (The Wallflowers) en de orgelspelende studiorat Benmont Tench heeft ze een plaat gemaakt die al vanaf de eerste seconde bijzonder ontspannen klinkt. Zó ontspannen dat 'Suit Yourself' soms naar Norah Jones-valium dreigt af te glijden, maar gelukkig blijft Lynne dankzij de twaalf prima songs aan de juiste kant van de streep.

U mag er anders over denken, maar onze favorieten zijn de naakte soul van 'I Cry Everyday', de intieme country van 'Iced Tea', het al even tedere 'Sleep', en het voetbalveld vol kippenvel dat 'Johnny Met June' heet, geschreven op de dag dat Johnny Cash overleed. Of ze het aan dit nummer te danken heeft weten we niet, maar naar verluidt gaat Lynne in een biopic over The Man In Black diens moeder spelen. Van een andere held van haar, Tony Joe White, covert ze hier 'Old Times Sake' en 'Rainy Night in Georgia' (vermomd als 'Track 12') - Tony is zelfs zo goed geweest zelf even te komen meejammen.

Onze conclusie? Fijne, warme plaat.