Review: Short Cuts

U hebt er inmiddels van gehoord: Robert Altman heeft een aantal verhalen van Raymond Carver in een drie uur durend soap fresco herschapen.

Het is behoorlijk virtuoos, maar ook lichtjes teneerdrukkend, zo'n combinatie van een pessimistisch auteur en een misantroop cineast. Van de 22 door het lot en elkaar op de proef gestelde personages zijn er hooguit drie die je sympathie oproepen (het prachtkoppel Tom Waits/Lilly Tomlin, en een zonderlinge bakker vertolkt door de zonderlinge Lyle Lovett). Altmans neerbuigende, grijnzende gezichtspunt begint halverwege een gevoel van malaise en irritatie te veroorzaken dat je niet meer los laat. Het mooie is dat alle 22 personages, dankzij een perfecte casting, mooi stuiterende dialogen en schitterende vertolkingen, écht tot leven komen. Het leidt, al naargelang de door Carver aangereikte situaties, tot zalige humor (Tim Robbins), pakkend drama (Andie MacDowell) of een combinatie ervan (Jack Lemmon). Minder geslaagd zijn de rijmen en knipogen waarmee de meester zijn fresco aaneenlijmt (van een lijk in het water naar een vis in een aquarium, door een openzwaaiende deur van het ene verhaal het andere binnen...) - het zijn nogal goedkope en opzichtige ingrepen, die haaks staan op de discretie van Carvers miniatuurtjes.