Review: Shrek 2

De 'Shrek'-franchise is nog maar toe aan de tweede aflevering en toch zit er nu al een beetje schimmel op de personages. En dat ligt deze keer niet alleen aan het magere verhaaltje - Shrek, Fiona en Donkey brengen een bezoekje aan Fiona's ouders, die...

De 'Shrek'-franchise is nog maar toe aan de tweede aflevering en toch zit er nu al een beetje schimmel op de personages. En dat ligt deze keer niet alleen aan het magere verhaaltje - Shrek, Fiona en Donkey brengen een bezoekje aan Fiona's ouders, die allerminst zijn opgezet met het huwelijk van hun dochter - maar misschien nog meer aan de gigantische groene overkill (je kunt tijdens het surfen je muis niet aanklikken of Shrek duikt op in één of andere pop-up) en de talloze reclamespotjes waarin de hoofdpersonages continu worden opgevoerd: het Dreamworks-kartel heeft duidelijk moneymoneymoney geroken en doet zelfs de moeite niet meer om te verbergen dat de vriendelijke groene reus ook maar een onderdeel vormt van een uitgekookt businessplan waarin de film zélf slechts bijzaak is.

Een lichte achteruitgang voor groen dus, maar gelukkig hebben de makers - nu de chemistry tussen Shrek en Donkey ook wat begint uit te doven - gezorgd voor een nieuwe, lichtjes fantastische en leedverzachtende sidekick: Puss-in-Boots, een met de stem van een werkelijk geniale Antonio Banderas pratende kat die te veel naar Zorro-films heeft gekeken en met zijn smekerige oogjes zowat op z'n eentje - en niet gehinderd door haarballen - de film overeind houdt. Redenen genoeg om u als lemmingen naar de bioscoop te begeven - al vinden wij, nostalgische zakken, het ook wel een beetje jammer dat de Amerikaanse animatiefilms van de laatste jaren (vooral die van Dreamworks) meer en meer de weg inslaan van de 'Naked Gun' en 'Scary Movie'-films (die hun energie vooral halen uit een waterval van dubbele bodems, inside-jokes, knipoogjes, en referenties naar de popcultuur) en zich hoe langer hoe meer beginnen te verwijderen van het pure kinderhart. Het bewijs: tijdens de nu al beruchte zelfzuigscène waarin Puss-in-Boots zichzelf heel suggestief een vrolijke likbeurt toedient, zette de kleine uk in de rij voor ons - wij zagen 'Shrek 2' in een volgepakte bioscoop op Times Square in NY - het terstond op een hartverscheurend huilen, alsof ze net ten prooi was gevallen aan een subliminaal beeld uit een pornofilm. Maar hey, dit wil allemaal niet zeggen dat u 'Shrek 2' dan maar links moeten laten liggen: het gekibbel tussen Donkey en Puss-in-Boots is snedig en grappig (Donkey: 'De rol van irritant pratend beest is al ingenomen!'), en tijdens de uitzinnige finale (drie woorden: 'Mission Impossible', Pinokkio, strings) rendeert de knipoog-strategie wél. Maar de allergrootste - enigszins ongewilde - bron van hilariteit in 'Shrek 2' wordt toch gevormd door prinses Fiona: wij bleven in Fiona's mollige gelaatstrekken voortdurend Kim Clijsters herkennen. Hilariteit verzekerd!