Review: Sigma op Rock Werchter 2016

The Beatles: zegt u niets, nee? En New Order? Te old voor u? Het was duidelijk: voor jongeren die hun prioriteiten laten afhangen van wat het dezer dagen zoal tot Hotshot schopt op Studio Brussel was Sigma het enige antidotum voor al die wild om zich heen meppende nostalgie van donderdagavond.

Tom Raes

'Coming Home' kent u, 'Nobody to Love' ook. En er kwam wel meer bekend voor: het was onze eerste keer Sigma, maar gek genoeg hadden we het concert in de Klub C al eens een keertje of drie, vier meegemaakt. Alleen werd het toen door andere bands gespeeld. De nummers verschilden wat - al was dat niet eens zoveel toen ze 'Lean On' van Major Lazer begonden te coveren - maar er was geen weg omheen: je stond meer naar een mal te kijken dan naar een band.

Een concert als dat van Sigma is namelijk een tekening die je inkleurt aan de hand van cijfertjes, steeds dezelfde. Er is de gitarist die voornamelijk voor de vorm meegekomen is en die buiten zijn twee solomomenten vooral geruisloos misbaar loopt te maken, er is de drummer die ondanks zijn enthousiasme zijn gebeuk opgeslokt ziet worden door de beats die ondertussen voortdurend meelopen vanuit de Macbook, er is de obligate vrouwelijke gastzangeres, de frontman die begaafder is in het opjutten van de massa dan in het beklimmen van toonladders, en daarnaast: dezelfde trucjes van de foor - publiekshelften tegen elkaar uitspelen, je volk doen zitten om ze dan weer op te doen springen. Zelfs sporadische concertklanten wisten waar ze aan toe zouden zijn met Sigma.

En toch gaven we het kniezen daarbij rond halfweg alweer op. Want: het werkt wel, die formule - want dat is het nu eenmaal. En wat Sigma op plaat doet kan ons dan wel geen lor schelen, toch herkenden we zowat de helft van wat er vanop het podium de tent ingestuurd werd. Dat telt nog altijd. En ja, des gouts et des couleurs. En als u kunt leven met het antwoord 'op een al bij al vrij doorsnee potje drum-'n-bass' wanneer de vraag gesteld wordt 'waar was ú toen u de kans kreeg een levende Beatle te zien?', dan was er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht. 'Let it be', zeggen ze dan, ongeveer tweehonderd meter verderop.

Wél gek is dat na halfweg de tent bij Sigma geleidelijk aan leeg begon te lopen, zonder duidelijke reden. Alsof het de hevig hotsende jeugd plots was beginnen dagen dat er daarbuiten misschien nog méér te vinden was dan wat Sigma meegebracht had. Alsof ze ondertussen iets aan het missen waren, bijna. Maar wat toch? Wát?

Behoorlijk wat lui tegen de tentwanden zien zeiken tijdens Sigma, denk dus goed na voor u ergens onbezorgd tegen leunt in de Klub C.

'Ooohooh, Moussa Dembélé!' - Die Rode Duivels-shirts op het podium verklapten het al: Sigma supportert niet voor Wales morgen.