Review: Simian - We Are Your Friends

In de eighties beschikten managers over een probaat middel om mekkerende groepsleden die 'geen creatieve uitlaatklep hadden' - de drummer en de bassist, met name - zoet te houden. Yep, we hebben het over de maxisingle, het perfecte excuus voor silly ...

In de eighties beschikten managers over een probaat middel om mekkerende groepsleden die 'geen creatieve uitlaatklep hadden' - de drummer en de bassist, met name - zoet te houden. Yep, we hebben het over de maxisingle, het perfecte excuus voor silly percussie, epische drumsolo's en de enige kans die de bassist ooit zou krijgen om de wereld te laten weten dat hij in z'n vrije tijd voornamelijk naar John Coltrane luisterde. Maakt er eigenlijk nog iemand maxisingles? Wel, Simian sluit 'We Are Your Friends' af met iets wat er verdacht veel op lijkt. Het nummer heet 'The End of the Day', en klinkt - toepasselijk genoeg - als slechte Human League.

Zo oeverloos als deze plaat eindigt, zo gebald begint ze, met 'La Breeze'. Denk aan Supergrass geproducet door The Neptunes, en gooi er dan nog maar een schep kwaliteit bovenop. Geheel en al fucking A. Helaas volgt er op dit nummer een absoluut onding als 'Sunshine', dat dan weer aan - baardtrimmers in de aanslag - George Michael ten tijde van Wham herinnert.

'Never Be Alone' compenseert dat ruimschoots - de band belt aan, wringt een voet tussen de deur, valt uw huis binnen, en roept u in uw luie stoel in het oor: 'We! Are! Your! Friends! You'll never be alone again!' en dan nog een 'Come On!' die recht uit 'I Wanna Be Your Dog' van Iggy & The Stooges komt.

Simian maakt R&B, bekeken door de immer lichtjes aangedampte brilglazen van een skinny white guy - denk Timbaland als fish & chips vretende blanke nerd, en u bent er bijna. Als het goed zit, zit het meteen fantastisch, als het slecht zit, wordt het al snel wakke Sneaker Pimps.

Vijf must-have songs, zeven fillers: beschouw 'We Are Your Friends' gewoon als een wat duur uitgevallen EP, en u zult zich niet bekocht voelen.