Review: Skin - Fleshwounds

Het moet eenzaam zijn om Skin te wezen. Die gedachte overviel ons bij het beluisteren van 'Fleshwounds', de eerste soloplaat van mevrouw Skunk Anansie. De angry young woman is droever en wijzer geworden, en doet een boekje open over verliezen en losl...

Het moet eenzaam zijn om Skin te wezen. Die gedachte overviel ons bij het beluisteren van 'Fleshwounds', de eerste soloplaat van mevrouw Skunk Anansie. De angry young woman is droever en wijzer geworden, en doet een boekje open over verliezen en loslaten. 'I'm like a soldier/With no cause to fight' zingt ze in de single 'Trashed' - een nummer dat, zoals bijna de helft van de plaat, de vertrouwde opbouw van de Skunk Anansie-ballad volgt: voortkabbelende fluisterstrofes, afgewisseld met schreeuwrefreinen. Alleen de beste nummers wijken af van dat stramien. Het soulvolle 'Don't Let Me Down' bijvoorbeeld, met een mooi geneuriede reeks 'Come on baby''s erin. Samen met 'Lost Without You' en vooral het gracieuze 'The Trouble With Me' deed het ons zowaar denken aan Nina Simone zaliger en aan Carole King. De candlelight-sfeer bereikt een hoogtepunt in 'You Made Your Bed' (als de blazers in de outro u aan een ladderzatte Nicolas Cage doen denken: bingo, 'Leaving Las Vegas'-regisseur Mike Figgis speelt hier trompet) en in afsluiter ''Til Morning Comes', dat uitdeint in etherische stemmenharmonie.
De muziek van Skunk Anansie weerspiegelde destijds de vestimentaire uitrusting van de groepsleden: strak en goed gesneden, maar gemaakt van simili. De solo-Skin van 2003 is behaaglijk zacht als (politiek correct!) imitatiebont. Dat haar stem - breekbaar en ijl in de zachtere nummers - soms ook een beetje vervelend klinkt, moet u er maar bijnemen.