Review: Slaves op Pukkelpop 2015

Fitness, gay en punk. En The Young Ones.

Slaves zonet in de Marquee: handjevol mensen voor het podium, maar allemaal met een kamerbrede glimlach, al na de eerste song. Er zou snel meer volk bij komen, gelokt door het lawaai en het geschreeuw. Vol werd het nooit, maar die kamerbrede glimlach bleef, bij iedereen, de volle veertig minuten lang. Dat kwam door de punk, de energie en de complete onnozelheid die Laurie Vincent (gitaar, vocals) en Isaac Holman (drums, lead vocals) over de Marquee uitstortten.

Slaves is anarchie zonder de conceptuele sérieux van Fat White Family, een tweemansgroep van over Het Kanaal die het serieus overroepen Royal Blood even doet vergeten. Holman – ontblote gespierde torso, Johnny-kapsel, goedkope zonnebril – mepte rechtstaand op z’n drumstel, deed daarbij dansjes recht uit de gay disco en mat zich qua geschreeuw met Vyvyan uit ‘The Young Ones’. Vincent – kaalgeschoren en volgetatoeëerd – liep gekromd over z’n gitaar rondjes op het podium en siste tussendoor bindteksten als ‘don’t be shy’ en ‘that was good, that was fun’. Laurie Vincent: het type dat men niet graag in den donkeren tegenkomt. Als Laibach nog een bandlid zoekt: hier is je man.

De songs zijn simpel en luid: ‘The Hunter’ is een gitaarriff en een slagzin: ‘You keep it / We don’t want it’. ‘Cheer Up London’, een song met ‘you’re dead already’ als refrein, werd ingeleid als een song over de ongelukkige gezichten op de Londense metro. ‘If you are not happy with your job, do something else,’ voegde Isaac Holman er als stichtende bindtekst aan toe. Daarnet bij Slaves in de Marquee wel degelijk gelukkig met mijn job: evergreens werden er niet gehoord, maar ik – en met me de hele Marquee – heb me geen seconde verveeld bij deze twee anti-hipsters gespecialiseerd in kaduke punkrock. Om Laurie Vincent te citeren: that was good, that was fun.