Review: Snelfilm

Erik Stockman

Na zijn ding te hebben gedaan met de western (‘The Proposition’), het eindevandewerelddrama (‘The Road’) en de gangsterfilm (‘Lawless’), waagt regisseur John Hillcoat zich met ‘Triple 9’ (★★) aan het opwindende genre van de heist movie. De laatste klus, de shoot-outs, de vonkenregen tijdens het openslijpen van de brandkast: alle clichés zijn van de partij, maar een slim ingebouwde twist zorgt geregeld voor withete spanning. Dé attractie van ‘Triple 9’ is een bijna onherkenbare Kate Winslet in de rol van een Russische gangstertsarina: La Winslet levert hier het bewijs dat vrouwen pas écht sexy zijn wanneer ze iets schrikwekkends hebben. Een fijn filmpje, dat evenwel niet kan tippen aan de Michael Mann-classic ‘Heat’ /// ‘Eddie the Eagle’ is nog niet eens geland, of u kunt alweer gaan kijken naar een waargebeurd verhaal over een underdog die zich met de moed der wanhoop voor de Olympische Winterspelen tracht te kwalificeren: deze keer geen Britse skischansspringer, maar een Frans-Algerijnse langlaufer. Het verschil: hield ‘Eddie the Eagle’ het bij puur crowdpleasen, dan probeert regisseur Farid Bentoumi in ‘Good Luck Algeria’ (★★) iets dieper te graven: zo zien we hoe onze langlaufer in Algerije, het vaderland dat hij nog nooit had bezocht, zijn roots ontdekt. Plot en karaktertekeningen zijn ietwat simplistisch, maar het hart in deze prent klopt op de juiste plaats. Insjallah? Skisjallah!

undefined

undefined