Review: Social Distortion op Pukkelpop 2012

Met zeven albums en vijfendertig jaren dienst is Social Distortion een gevestigde waarde in de punkbusiness. De heren betraden het podium op de tonen van de Beastie Boys’ ‘No Sleep Till Brooklyn’ – helaas pindakaas: meteen het meest energieke wat we het komende uur zouden te horen krijgen.

Is het de ouderdom (zanger Mike Ness is toch al een respectabele halve eeuw oud), had de man een slechte dag of is het vet gewoon van de soep? We zijn al jaren fan van het viertal, maar stelden met pijn in het hart vast dat het optreden ons niet veel deed. Nummers als ‘Bad Luck’, ‘I Was Wrong’ en ‘Ball And Chain’ blijven goede nummers, maar Ness’ zang miste vuur, waardoor de middelmatigheid nooit overstegen werd. Of het was tijdens de afsluitende Johnny Cash-covers ‘Folsom Prison Blues’ en ‘Ring Of Fire’ – geen goed teken.

Dieptepunt

Tussendoor drentelde Ness ietwat verveeld over het podium, en bij elk nummer deed hij teken naar de geluidsman – hoger/lager/hoger/lager. Na negen nummers liet hij het publiek weten dat ‘We’re just getting warmed up’, en dat gevoel hadden wij de hele set door. Zonde! Even leek het erop alsof er nog een bisnummer zou volgen, tot de roadie onverbiddelijk de gitaren uitplugde.

En net als vorig jaar op Werchter wéér geen ‘Prison Bound’. Motherfucker.

Blikvanger

De jongen met de bandana, het Social Distortion T-shirt en de blauwe short: de keren dat hij zich een weg naar voren wist te crowdsurfen, zijn niet op twee handen te tellen. Respect!