null Beeld

Review: Sohn op Best Kept Secret 2015

Sóhn concert!

Tom Raes

'Is opwinding dan minder waard als die door glasvezel aan komt dansen? Bijt wanhoop dan minder hard als die opgebroken is in eentjes en nulletjes?'

Laptops, en waar ze allemaal wel niet goed voor zijn. Facebook, Wikipedia, Twitter, porno, Humo's wildsite, porno, filmpjes met katten, en de lotto-uitslagen. En dan zouden we ‘muziek maken’ nog vergeten. Sohn - in de backstage, mits traktatie, mag u ‘m Chris Taylor noemen - kwam het demonstreren. Trouwens, zou hij óók zoveel moeite hebben om een stopcontact te vinden in de backstage? Eerder die dag nog noodgedwongen de wijnkoeler in de persruimte moeten unpluggen om een bespreking het net op te kunnen gooien. Warme rosé: nie wieder.

Maar even serieus: het uurtje speeltijd van Sohn tot een veredelde dj-set degraderen zou onkies zijn. Zo zat Taylor, klein detail, het hele uur gewoon op z’n krent achter zijn klavieren. Dat werkte, want erg vaak werd er très ingetogen elektronisch gesomberd, met de stem van Taylor erbovenop gedrapeerd om u bij de hand te nemen en u rond te leiden in dat schemerige huis van de synth. Werd er iets opruiender spul de tent ingegooid? Dan bleef Taylor ook gewoon z’n zittende zelve – hoogstens boog hij zich wat dieper over z’n toetsen.

En toch was er iets aan Sohn dat aanzoog. Sentiment. ‘Ja, maar hoe oprecht kan je van je melk zijn bij beats uit een doosje?’, vroeg een bijzonder slechtgeluimde en met Hilvarenbeekse tongval slissende duivel op onze schouder. ‘Onzin!’, klonk dan weer vanop de andere schouder, waar een lichtjes aangeschoten engel zich had genesteld: ‘Is opwinding dan minder waard als die door glasvezel aan komt dansen? Bijt wanhoop dan minder hard als die opgebroken is in eentjes en nulletjes? Is muziek dan vanzelf minderwaardig als die minder vatbaar is, minder zichtbaar?'

We deden er zelf echter liever het zwijgen toe. Het bonkige broeien van ‘Artifice’ had namelijk al in onze plaats gesproken, en in ‘The Wheel’ werden vooruitgangspessimisten ten slotte met bosjes de deur gewezen. Daar zouden ze, als straf, door Joy-Anna Thielemans van een gepaste hashtag voorzien worden: ‘#patjepeeër’

Zo, en nu weer op zoek naar een stopcontact, voor onze laptop weer

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234