Review: Solomon Burke - Make Do with What You Got

Voor een nieuwe cd van soullegende Solomon Burke gaan wij graag breed & uitgebreid zitten! En het moet gezegd, uitbundiger dan met 'I Need Your Love in My Life' kan een plaat bezwaarlijk beginnen: een verschroeiende U2/'Vertigo'-achtige intro gaat ri...

Voor een nieuwe cd van soullegende Solomon Burke gaan wij graag breed & uitgebreid zitten! En het moet gezegd, uitbundiger dan met 'I Need Your Love in My Life' kan een plaat bezwaarlijk beginnen: een verschroeiende U2/'Vertigo'-achtige intro gaat rimpelloos over in een lap stevige Stones-rock om uiteindelijk een Stax-kraker te worden die zich tussen Sam & Dave (de melodie) en Otis Redding (de stem) nestelt. In nauwelijks vier minuten tijd! Hallo kroket!

Helaas, datzelfde hoge niveau kan de immer verder uitdijende, angstaanjagend corpulent wordende King of Rock 'n' Soul in de negen andere liedjes niet aanhouden. Dat wij 'Make Do With What You Got' geen Onvervalste Aanrader vinden, heeft ook hiermee te maken: in de buurt van het meesterwerkje 'Don't Give Up on Me', de comeback-plaat die hij drie jaar geleden voor het Fat Possum-label opnam, komt Burke niét.

Aan de songs op 'Make Do With What You Got' ligt het niet - Burke ging met de hulp van producer Don Was opnieuw te leen bij goed volk: Bob Dylan, Robbie Robertson, Jagger/Richards en Hank Williams onder anderen; Van Morrison en Mac Rebennack aka Dr. John schreven voor de gelegenheid zelfs een nieuw nummer - en ook met de muzikanten is er niks mis (glansrol voor gitarist Ray Parker Jr.). Maar de bevlógenheid ontbreekt, en de ballads (veruit in de meerderheid, bovendien 's mans forte) blijven deze keer niet plakken - we missen de onopgesmukte, rauwere Fat Possum-aanpak. Pas op: Burke blaast met 'Make Do With What You Got' ouwe (Van Morrison, Mick Jagger) tot jonge blagen (Joss Stone) nog altijd moeiteloos weg, en het is een fijne plaat, maar áls we in le Château P. voor een portie Burke in the mood zijn - en dat is niet zelden - zal het niet naar 'Make Do With What You Got' zijn dat wij grijpen, maar naar 'Don't Give Up on Me', 'The Very Best of Solomon Burke' (uit 1998, op Rhino) of het door de illustere Swamp Dogg geproducete 'Sidewalks, Fences & Walls' uit 1979. Waarmee u meteen weet waarnaar op zoek te gaan!

Dat u zich intussen met de allerhipste moderne technieken het openingsnummer aanschaft, het funky titelnummer én de slepende Hank Williams-gospelcover 'Wealth Won't Save Your Soul', daarover zult u ons natuurlijk niét horen mopperen.