Review: Sons of Anarchy

Niet iedereen was even enthousiast over het derde seizoen van 'Sons of Anarchy'. Sommige fans vonden het maar niks dat de helft van de actie zich afspeelde in het vanuit de U.S. of A. bekeken wel héél exotische Ierland, maar wij vonden reeks drie alleen al de moeite voor de scène waarin Jax erachter komt dat hij bijna met zijn bloedeigen zuster tussen de lakens was beland.

Marc Van Springel

In dit vierde seizoen wordt overigens duidelijk dat er, zoals wel vaker bij 'Sons', weer méér over was nagedacht dan het op het eerste gezicht lijkt, en dat de Ierse uitstap wel degelijk een functie had. Ze diende namelijk als voorbereiding op een jaargang waarin het meer dan ooit draait om de historische erfenis van de Sons of Anarchy Motorcycle Club Redwood Original charter (aka SAMCRO). En het lichtjes op 'Hamlet' geïnspireerde conflict tussen Clay Morrow, de oude leider van de club (geweldige rol van Ron Perlman), en zijn stiefzoon en troonopvolger Jax Teller (Kurt Cobain-lookalike Charlie Hunnam) dus opnieuw op de voorgrond treedt.

Aan het slot van het vorige seizoen leek het weer helemaal koek en ei tussen de twee, maar lang duurt de vrede niet. Clay, die artritis aan de handen heeft en het steeds moeilijker krijgt om met een Harley te rijden (een ramp voor een bendeleider), begint steeds ernstiger aan zijn pensioen te denken, maar omdat hij zoals het een echte outlaw betaamt nooit een cent heeft opzijgezet, wil hij de winsten van de club en zo ook zijn eigen pensioenkas fors aandikken door in zee te gaan met een Mexicaans drugskartel.

In ruil voor wapens zal SAMCRO drugs vervoeren voor de Mexicanen, een deal die hen een smak geld zal opbrengen, maar ook indruist tegen de erecode van de club ('géén drugs'). Het zorgt ervoor dat de al langer sluimerende spanningen binnen SAMCRO lichtelijk explosieve vormen aannemen.

Behalve door interne strubbelingen wordt de club, zoals we dat na drie seizoenen inmiddels gewend zijn, ook door een handvol externe vijanden bedreigd. Om te beginnen is er de nieuwe sheriff van Charming, Eli Roosevelt (Rockmond Dunbar uit 'Prison Break'), een keiharde cop die zinnens is SAMCRO en hun criminele activiteiten definitief uit het stadje te verjagen. Een nog grotere (en minder zichtbare) bedreiging vormt echter Lincoln Potter, een Fed die een ingenieus plan heeft uitgedokterd om de motorbende tot en met de Ierse vertakking op te rollen.

Maar meer dan ooit draait het dus om de steeds heviger clashende Jax, die uit de Sons wil stappen om met vrouw en kinderen een normaal leven te beginnen, en Clay, die volgens Jax uit geldgewin de waarden van de club verloochent. Het enige wat wij verder over deze veertien, met de inmiddels vertrouwde noodvaart voorbijscheurende episodes te melden hebben, is dat de finale de puzzelstukjes misschien net iets te fraai op hun plaats laat vallen.

Maar zo wordt wel mooi de loper uitgerold voor een ongetwijfeld even knallend volgende seizoen. Goed om weten: ook een zesde seizoen kreeg al groen licht, en als het van de makers afhangt komt dáárna nog een zevende en laatste seizoen.

Extra’s (***): Commentaartracks, weggelaten scènes, en enkele leuke features, waaronder een verslag van een benefietoptreden van de cast, waarop Katey Sagal 'Bird on the Wire' ten gehore bengt. Vrouw naar ons hart!

Bekijk de trailer:

undefined

undefined