Review: Soundgarden - King Animal

‘Been Away too Long’, de opener van de nieuwe – snel: trek een scheur in uw jeans – Soundgarden, biedt in titel en tekst een soort excuus voor de anderhalve decennia afwezigheid van de groep. Maar beginselverklaringen vormen bijna nooit goede songs: het verschil tussen Soundgarden en het peloton epigonen die ze ooit fluitend achter zich hielden, is hier plots pijnlijk vaag.

Het goede nieuws: op (het meeste van) wat daarna volgt weten ze de rigor mortis beter van zich af te schudden.

Iemand maakte op Twitter de flauwe mop dat je aan ‘King Animal’ goed kunt horen dat Matt Cameron bijzonder blij is dat hij voor één keer niet bij Pearl Jam moet drummen en dus niet aldoor naar de dikke reet van Eddie Vedder dient te kijken.

Minstens de helft van die zin is waar: Cameron is hoorbaar in zijn nopjes en speelt, net als bassist Ben Shepherd, aldoor op hoog niveau. Luister eerst naar het prima trio ‘A Thousand Years Before’, ‘Eyelid’s Mouth’ en ‘Black Saturday’: afwisselend snijdende, mooi old skool-rockende en haast loom-funky tracks die een groep in erg goeden doen tonen.

Vreemd genoeg stelt vooral zanger Chris Cornell hier en daar wat teleur. Hij is nog steeds goed bij keel, oké, maar je krijgt in sommige songs de indruk dat hij niet echt méént wat hij zingt. Dat het allemaal maar om te lachen is, dat hij diezelfde jengelschreeuw inzet om een kwartjekilo kalfsgehakt te bestellen. De zanger is een acteur. Luister ter illustratie naar de halfbakken ballad die ‘Halfway There’ heet en dik drie minuten gebrek aan inspiratie verbeeldt.

‘King Animal’: onnozele titel, en de plaat wil ook nooit één mooi afgerond geheel worden (wellicht geen toeval: sommige songs zijn gebouwd rond halve ideeën die al vijftien jaar meegaan), maar er staan op zijn minst een zestal mooie uitschieters en dat zijn er – even tellen – zés meer dan wij nog verwacht hadden. Soundgarden is terug: het zijn verbazend goede tijden om te denken aan vroeger.