Review: Stereo MC's - Deep Down and Dirty

Het heeft wat tijd en moeite gekost om te ontdekken dat 'Deep Down & Dirty' van de Stereo MC's - buiten het feit dat er een handvol ijzersterke singles op staan - ook gewoon een complete plaat is. Maar goed, het heeft de Stereo MC's nog veel meer tij...

Het heeft wat tijd en moeite gekost om te ontdekken dat 'Deep Down & Dirty' van de Stereo MC's - buiten het feit dat er een handvol ijzersterke singles op staan - ook gewoon een complete plaat is. Maar goed, het heeft de Stereo MC's nog veel meer tijd en moeite gekost om 'Deep Down & Dirty' te máken. Negen jaar vol twijfels en tientallen naar de prullenmand gesleepte opnames heeft het geduurd voordat ze een waardige opvolger voor hun succesplaat 'Connected' klaarhadden. 'Connected' verscheen in 1992, en de Stereo MC's hadden toen al vriend en vijand in de war gebracht met twee platen - '33 45 78' en 'Supernatural'. De MC's stonden met beide voeten stevig in de dancescene, maar geloofden rotsvast in het rockprincipe dat een popgroep zijn fans in de ogen moet kunnen kijken met een dijk van een liveshow. Daarbovenop hadden ze met Rob Birch een rapper in huis die af en toe een melodie tussen zijn rhymes wrong, iets wat destijds in de hiphop bij wet verboden was. Grote klasse, veel verwarring, weinig winst, Urban Dance Squad kan erover meepraten. 'Connected' was de plaat - én de single - die ervoor zorgde dat de Stereo MC's niet meer in een hokje hoefden; de klasse bleek plots groot genoeg om ze simpelweg bij de H van hype te klasseren. 'Connected' stond maandenlang in de hitlijsten, de MC's lieten moeiteloos zalen vollopen, en slaagden er als één van de weinige voorprogramma's van de Zooropa-tour van U2 in vroegtijdig volk naar de stadions te lokken. De verwarring bij het publiek had plaatsgemaakt voor adoratie, maar nu was het de groep zelf die de kluts kwijt was. Waarom hadden ze nu plots zoveel meer succes? Hadden ze dan zoveel vooruitgang geboekt? Hoe groot moesten de verwachtingen voor de volgende plaat dan wel niet zijn? De Stereo MC's werden er stil van. Negen jaar lang, meer bepaald. Echt gemist hebben we ze eerlijk gezegd niet, want een kleine coup van Moby niet te na gesproken, is 'Connected' nog steeds de meest gebruikte tune in reclamespotjes, televisie-intro's en documentaires waarin een beetje vaart welkom is. Maar: we zijn blij dat ze terug zijn.

Titeltrack en vooruitgeschoven single 'Deep Down & Dirty' opent de plaat, en legt meteen uit wat er in negen jaar allemaal is veranderd: niets. Same band, same principles, same quality. In plaats van mee te surfen op de golven van de tijd, zijn de MC's dieper in het verleden gaan graven, waar ze ontdekten dat pioniers voor eeuwig vernieuwers blijven. 'We Belong in This World Together' bevat echo's van 'Dazed and Confused' van Led Zeppelin, en 'Breeze' had door Lee Scratch Perry gebrouwen kunnen zijn in een moderne versie van zijn Ark-studio.

'Graffiti Part One' is nog een uitstapje naar Jamaica. Dit keer echter geen dub, maar deeper down & dirtier: ska, met blazers die zo uit The Skatalites weggelopen lijken. 'Graffiti Part Two' is dezelfde vingeroefening, maar dan zonder de opwinding en de spanning, en dus zonder bestaansrecht op een voor het overige uitermate boeiende plaat.

Hoogtepunten zijn 'Running', waarmee ze de wei in Werchter in no time aan het hupsen moeten krijgen, en 'The Right Effect', een rechttoe-rechtaan dancerocker waarin Birch bewijst dat hij voor een stonede versie van de lijkwade van Turijn best spitsvondig uit de hoek kan komen: 'You ain't got no horse / All you got is passing time / Putting on the Ray Bans / Disguise your state of mind.' En mocht ten slotte iemand op het idee komen om een film te maken met als titel 'I Don't Know What the Hell Happened on the Orient Express', dan heeft hij met 'Unconscious' alvast een stukje soundtrack in handen.

De Engelse pers heeft collectief besloten de neus op te halen voor 'Deep Down & Dirty', en dat is misschien maar goed ook. Als we nog eens negen jaar op een opvolger moeten wachten, zullen wij de dansgerechtigde leeftijd namelijk

ruimschoots overschreden hebben. Tot zover: don't step on our blue suede shoes.