Review: Stereophonics op Rock Werchter 2010 (Main Stage)

De Stereophonics hebben ondertussen een back catalogue opgebouwd waar ze elke festivalweide tot meefluiten kunnen bewegen, maar - was het de recente, zéér onfortuinlijke dood van ex-drummer Stuart Cable, of de mokerende hitte die als een klam deken over de weide hing - vandaag had de groep uit Wales er duidelijk geen zin in.

Frederick Vandromme

Het optreden

De set begon nochtans veelbelovend met een The Bartender & the Thief' dat er in hákte, maar verdronk quasi meteen daarna in een mélange van routine en onverschilligheid. Subtiliteit werd ingeruild voor een massieve gitaarmuur waar geen doordringen aan was; het publiek gaf geen sjoege bij Uppercut', en tijdens Stuck in a Rut' stond de gitarist plots te spelen alsof hij solliciteerde voor een vrijstaande job bij Metallica. To add insult to injury weigerde frontman Kelly Jones een uur lang pertinent elke vorm van communicatie met het publiek, dat zich van de weersomstuit steeds meer begon af te sluiten. En nu een goeike!' was in onze omgeving een vaak gehoorde kreet na een wéér eens veel te makke en op automatische piloot afgehaspelde song. Bummer.

Slotsong Dakota'. Drie minuten waarin alles plots wél klopte en de op het gelaat van Jones geëtste nijdigheid voor één keer doel raakte.

Bij gebrek aan bindteksten van de band: het (nemen wij aan) naar gekoesterde vakantieherinneringen verwijzende fanbordje dat om een Bukkake!' verzocht.