Review: Stijn - Euphoric

Als u Stijn nog niet kende van zijn geweldige Arriba!/StuBru-hit 'Sexjunkie', zijn cameo in 'Any Way the Wind Blows' of zijn krokante liveversie van Doe Maars 'Pa', dan is het hoog tijd dat iemand u uit uw coma haalt met 'Euphoric': als het met déze...

Als u Stijn nog niet kende van zijn geweldige Arriba!/StuBru-hit 'Sexjunkie', zijn cameo in 'Any Way the Wind Blows' of zijn krokante liveversie van Doe Maars 'Pa', dan is het hoog tijd dat iemand u uit uw coma haalt met 'Euphoric': als het met déze plaat niet lukt, rest u weinig hoop.

Röntgenfoto's van de elf tracks op het officiële Stijn-debuut zouden wellicht electropop-skeletten aan het licht brengen, maar de man slaagt er wonderwel in elke song een eigen smoel te geven. Het titelnummer herinnert aan John Carpenters nachtelijke synthscapes voor zijn film 'Assault on Precinct 13'; 'Wrong' klinkt als Jamie Lidell, maar dan poppy; in 'Goldmine' wordt Arthur Baker (zie: New Order, Afrika Bambaataa) meegezogen door een windhoos; en 'P.O.M.M.' deed ons eventjes aan LL Cool J denken, tot we tijdens het refrein in een lunapark belandden waar net een schietpartij aan de gang is. Vrijwel elke track bevat slimme synthkribbels of aanstekelijke Lio-riedeltjes, kleine tijdbommetjes en funky virusjes die je geheugen infecteren en later op de meest onverwachte momenten weer opduiken. Dissecteer bijvoorbeeld 'Sexjunkie' eens, en hoor hoe zorgvuldig die pompedompoms naast die windorgels-op-speed geplakt zijn, zonder dat het nummer door al dat passen en meten een spátje aan catchiness inboet.

Stijn etaleert volop flair en zelfvertrouwen, zelfs wanneer een monument als Raymond van het Groenewoud komt meegrooven in 'G. Daddy'. De man schakelt vlot tussen vier-vijf talen ('The girl is verschwunden and you lick your Wunden'); hij zingt, croont, rapt en miauwt, als het zo uitkomt zelfs over de telefoon; en kent ú veel mensen buiten Brooklyn die hun optrekje met 'my crib' kunnen aanspreken zonder breeduit op hun bek te gaan? Bovendien vloeit er funk door Stijns aderen: hoor de lispelende hihats van 'Long Time', de princelijke paarkreetjes in 'Sexjunkie' en de aangebrande texxxt van verborgen track 'Licky D'Lick' (tip: cd starten en meteen terugspoelen).

Uw neefje koopt 'Euphoric' omdat hij 'Wiezeddegij' keifak vindt, uw ex-new wave-zus haalt de plaat in huis omdat de eerste dertig seconden van 'Is It You' haar naar The Neon Judgement doen terugverlangen, en u hebt als het goed is minstens twee woorden onthouden van deze recensie: 'veelbelovend debuut', bijvoorbeeld.