Review: Streets - Original Pirate Material

Als ze in Engeland voor de zoveelste keer iets Engels 'de plaat van het jaar' noemen, duwen wij de plaat in kwestie nog het allerliefst meteen met een lange stok richting dichtstbijzijnde afgrond. Bijna hadden we dat ook met 'Original Pirate Material...

Jürgen Beckers

Als ze in Engeland voor de zoveelste keer iets Engels 'de plaat van het jaar' noemen, duwen wij de plaat in kwestie nog het allerliefst meteen met een lange stok richting dichtstbijzijnde afgrond. Bijna hadden we dat ook met 'Original Pirate Material' van The Streets gedaan, ware het niet dat we op Stu Bru al het aanstekelijke 'Has It Come to This?' hadden horen voorbijwaaien. Dat het hier geen one hit wonder betrof, werd pas duidelijk toen we ook de tweede single hoorden, 'Let's Push Things Forward', met een intentieverklaring die ons meer dan aanstond: 'You say that everything sounds the same / Then you go buy them / Let's push things forward.'

Blijkt dat 'Original Pirate Material' vól staat met dit soort pareltjes, en dat men zich dankzij de teksten bij de minder radiovriendelijke akkefietjes nog altijd een breuk kan lachen. Well done!

The Streets is Mike Skinner, een tweeëntwintigjarige bloke uit Birmingham die uit wraak (de hoesteksten sluit hij af met: 'Thanks to all the girls who dumped me and all the geezers who beat me up or taxed me - you drove me to be so focused') een plaat heeft gemaakt waarmee hij de wereld wenst te veroveren. In Engeland hebben ze al vanalles geprobeerd om zijn muziek te omschrijven: garage-hiphop, brithop, blokepop, cockneyhop, enzoverder. Feit is dat hiphop nooit eerder zo Brits heeft geklonken. Skinner zelf omschrijft het nog het best in 'Let's Push Things Forward': 'Over here, we say birds, not bitches' - en ook wel geezers in plaats van homies.

Wat The Streets voorheeft op zijn Amerikaanse collega's zijn melodieën (in hiphop totnogtoe een overbodige luxe) waarvoor de gemiddelde popgroep een moord zou begaan. Het is dankzij die melodieën dat er op 'Original Pirate Material' minstens zes tophits staan: 'Has It Come to This?' en 'Let's Push Things Forward', maar ook 'It's Too Late', 'Geezers Need Excitement', 'Too Much Brandy' (over een wild weekend in Amsterdam: 'In its own little way / My body's trying to say / That I'd better stop drinking brandy') en 'The Irony of It All', een hoogoplopende ruzie tussen een zuiper en een blower, en veruit de grappigste hiphopsong sinds '99 Bitches' van Ice-T.

'Weak Become Heroes' valt in één zin samen te vatten - 'Imagine the world's leaders on pills', 'Stay Positive' is één van de weinige aanklachten tegen heroïne zonder het priemende wijsvingertje, 'Don't Mug Yourself' is Roni Size zonder die vervelende Roni Size, en 'Who Got the Funk' is, euh... funk.

'Original Pirate Material' is een nachtmerrie voor de leraar Engels - Skinner kent de graffiti op de binnenkant van elke Engelse toiletdeur uit het hoofd - maar de rest van de wereld heeft er weer een heel