null Beeld

Review: Stromae (Best Buy Theatre, Broadway, New York)

Exact 25 jaar nadat de Beastie Boys de legendarische hiphopplaat ‘Paul’s Boutique’ op u loslieten, stelde een andere Paul zich aan New York voor: Paul Van Haver aka Stromae.

Voor de deur van het Best Buy Theater in New York verzamelde zich vrijdagavond een flinke menigte, zoals elke avond trouwens. Die wordt door New Yorkers in de regel omschreven als ‘fucking tourists ’. De zwarte bunker met immense glazen luchters ligt in het midden van Times Square – een plek die tot de verbeelding van driekwart van de wereldbevolking spreekt, en die de New Yorkers daarom mijden als de pest. Iedereen schuifelt er in een slakkentempo voorbij of staat er in comateuze toestand aan te schuiven voor musicals als 'Matilda' en 'Rock of Ages', en niemand van hen spreekt een woord Engels. So why bother?

Ook in het Best Buy Theater – capaciteit: tweeduizend man – viel bijzonder weinig Engels te horen. Zo weinig zelfs dat we ons nog altijd afvragen of Stromae een grapje maakte toen hij op een bepaald moment informeerde: ‘Does anyone speak French? ’ Alsof ’t Hof van Commerce zich tijdens een optreden in Langemark-Poelkapelle zou afvragen of er ondertitels nodig zijn. Eerlijk: de eerste passage van Stromae in de VS werd voornamelijk bijgewoond door Franse en Belgische expats. Al stond ook celebrityblogger Perez Hilton tussen het publiek, naast nog zeker een paar honderd andere Native Americans.

De voorverkoop van het eerste concert van Stromae op Amerikaanse bodem startte maanden vóór het intussen roemruchte artikel in Time Out de nieuwsgierigheid van de doorsnee New Yorker aanwakkerde. Maar sindsdien verkocht Stromae nog een tweede concert uit in The Big Apple (in het stukken hippere Terminal 5, waar hij in september optreedt voor drieduizend man) en gisteren startte de voorverkoop van optreden nummer drie. Uit de onlinebuzz rond die twee extra concerten valt nu al op te maken dat er dan merkelijk meer volk ‘Hell, no!’ zal antwoorden op de vraag of er iemand Frans spreekt.

Stromae kreeg gisteravond het publiek op zijn hand met een retestrakke en tegelijk speelse set waar weinig Amerikaanse hiphopartiesten een antwoord op hebben. Voor u ons van chauvinisme verdenkt: Amerikaanse rappers staan niet bekend om hun humoristische, zelfrelativerende en stijlvolle shows, terwijl Stromae zich zodanig uitslooft dat hij in New York zowaar met een wardrobe malfunction af te rekenen had. Hij kreeg na een kostuumwissel de rits van zijn broek niet dicht – tot groot jolijt van het publiek, maar vooral van Stromae zelf.

De aanwezige Fransen gaf hij en passant een kneep in de wang met de mededeling: ‘It’s not French fries. It’s Belgian fries! ’ Waarop het licht in de zaal even uitging, en wat later nóg keer, net nadat de Brusselaar de Fransen had gefeliciteerd met hun WK-overwinning tegen Zwitserland, ook al moesten ze zich over de uitkomst van het toernooi verder maar geen illusies maken. Reactie van Stromae op de black-outs: ‘Mijn lichttechnicus is afkomstig uit Frankrijk.’

Tussen nog een resem grappige anekdotes in perfect Frenglish door stoomde Stromae gezwind door zijn set: hij opende met ‘Ta fête’, sloot met ‘Alors on danse’, biste met ‘Papaoutai’ en dook de nacht in met een sublieme a-capellaversie van ‘Tous les mêmes’. Meer nog dan op plaat joeg hij er in twee uur tijd ook de hele geschiedenis van de dansmuziek door: van een geestig disco-intermezzo in ‘Peace or Violence’ (met bijbehorende ‘Saturday Night Fever’-danspasjes) over een aanstekelijke medley van nineties-elektropop naar afrobeat, merengue, dancehall, UK garage, r&b en balearic. Halverwege het optreden maakte het werkelijk niemand nog iets uit in welke taal hij over al die vrolijke beats heen rapte, en tegen het einde was er al helemaal niemand meer die zichzelf niet vervloekte omdat hij zijn deodorant thuis had laten staan.

Stromae is ontegensprekelijk klaar voor de VS, en de VS is na vrijdagavond ontegensprekelijk weer een beetje meer van en voor Stromae.


Het moment

'Alors on danse' was al een killer van een hit, maar die mash-up met clubklassiekers van Nightcrawlers, Crystal Waters, Snap! en Faithless maakt er een nucleair dansnummer van.


Het publiek

Er zijn fijnere dingen in het leven dan te worden omringd door duizend Fransen. Omringd worden door tienduizend Noord-Koreanen bijvoorbeeld. Maar het moet gezegd: ze weten hoe ze een feestje moeten bouwen. Met de hulp van een paar honderd Belgen, uiteraard.


Quote

'A beat without boom boom is like mussels without fries.' Stromae weet hoe hij een Amerikaans publiek moet bespelen, nu nog bier en chocolade in die set draaien.


Tweet

Je kunt zeggen wat je wilt over celebrity blogger Perez Hilton, maar het enige wat echt telt, is dat hij 5.936.393 volgers heeft op Twitter.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234