Review: Stromae op Rock Werchter 2014

Rock Werchter 2014 werd op zondag afgesloten door Stromae op het hoofdpodium. Stromae!

Op het internet – die vrolijk kwetterende voliaire – vielen gisteren volgende reacties op de aanwezigheid van Stromae op Rock Werchter te sprokkelen:

- ‘Wat doet diene daar? En dan nog als afsluiter!’

- ‘Alleen voor het jonge zatte grut’

- ‘Whee volgend jaar One Direction en Kabouter Plop, ge gaat zien’

- ‘Werchter = pennenzakrock’.

Dat bewijst vooral één ding: tegenwoordig weet echt iederéén waar de ‘enter’-knop op zijn computer staat. Sowieso: wie beweert dat een rockfestival anno 2014 alleen door een old school-rockgroep afgesloten kan worden – omdat het altijd al zo was – gaat onmiskenbaar full retard.

Never go full retard.

Verder blijkt het ontstellend gemakkelijk om een makkelijke, onvoldragen mening te vormen over Stromae. Hij is overal. Hij laat sporen na. Op basis van vier items in 'Het Journaal' en twee interviews lijkt iedereen te weten wat of wie Stromae voorstelt. Het zal.

We zouden onszelf ook geen noemenswaardige Stromae-op-plaat-liefhebber noemen, maar wat de mens Paul hier vandaag liet zien, oversteeg dat alles moeiteloos. Dat het publiek zo massaal was blijven staan voor Stromae is op zich al een factor: tijdens de afsluitende act kuist traditioneel de helft van het publiek zijn schup af. Nu bleef het overal druk. Dat gevoel – ‘hier gebéurt iets’ – is het beginpunt.

Stromae is verder ook: every inch de vakman. Zijn act is opgebouwd uit niets dan ingestudeerde truken, maar – je moet het ondergaan om het te begrijpen – het zijn truken die werken. Een en ander lijkt, ondanks de maniërismen, onwaarschijnlijk raak geacteerd. De impact van songs als ‘Peace or Violence’ en ‘Moules Frites’ is onwaarschijnlijk veel groter – je voélt het aan je haarwortels – dan die van andere hits die we hier dit weekend hoorden. Alleen omdat echt álles klopt.

Hij heeft het tussendoor over ‘French Fries’ die ‘Belgian Fries’ genoemd zouden moeten worden. En hij buigt zijn lange, magere vingers in het V-teken en vraagt zich daarbij af: ‘Is het die van ‘Vrede’ of van ‘Violence’?

Schrijf dit neer (of lees het) in een blog of krant, en je denkt onmiddellijk en terecht: stop met die clichés, lul! Hoor het hem evenwel uitspreken of onderga het in zijn show, en je denkt: ‘Godverkut, hij heeft een púnt.’ ZO goed is Stromae. We kunnen het ook niet beter uitleggen.

Na de Belgian dan wel French Fries-episode roept achter ons iemand: ‘Bart De Wever Fries!’ Ze zijn overal.

Een van de vele hoogtepunten was het massaal meegezongen ‘Formidable’. Als de Werchterse wei Argentinië was geweest, Belg Stromae had indien nodig doorgeduwd tot er 5-0 op het bord stond. Meteen daarna was ‘Humain à l’eau’ de meest intense song die we dit weekend in de lever gesplitst kregen. ‘Alors On Danse’ was, met flarden ‘Gipsy Woman’ en strepen silly walks, dan weer indrukwekkend zonder meer.

Het speelde niet in de kaarten van Stromae dat de Rode Duivels gisteren zaterdag uit het WK gekegeld werden. Uitzicht op een halve finale had zijn ‘Ta Fête’ zoveel feestelijker gemaakt. Je weet tegelijk ook zo dat de kranten morgen weer onzin over de Belgitude zullen verkopen. Alsof mensen het verschil tussen muziek en politiek niet herkennen, onderkennen en zelfs nastreven.

Stromae was de meesterzet die Rock Werchter 2014 nog nodig had.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234