Review: Stuart A. Staples - Lucky Dog Recordings 03-04

Zijn de Tindersticks nu gesplit of niet? Het officiële antwoord: nee, maar plannen voor een nieuwe cd hebben ze ook niet. Dus heeft zanger en hoofdsongschrijver Stuart - A. is for Ahston - Staples een tiental songs die hij de afgelopen jaren in ...

Christophe Verbiest

Zijn de Tindersticks nu gesplit of niet? Het officiële antwoord: nee, maar plannen voor een nieuwe cd hebben ze ook niet. Dus heeft zanger en hoofdsongschrijver Stuart - A. is for Ahston - Staples een tiental songs die hij de afgelopen jaren in z'n Londense huisstudio Lucky Dog opgenomen heeft op een soloplaat gegooid: 'Lucky Dog Recordings 03 - 04'.

Nou ja, solo: drie Tindersticks steken een handje toe: toetsenist David Boulter, die al van lang voor de Tindersticks Staples' compagnon de route is, heeft het belangrijkste aandeel, de jang jang-gitaar van Neil Fraser stuwt het toornige 'Say Something Now' voort en Al Macaulay drumt een eindje mee in de verwaarloosbare instrumental 'Untitled'. Staples, die enkele van de prachtigste duetten van de voorbije tien jaar op z'n naam heeft (met Carla Torgerson en Isabella Rossellini), croont zich treurend door 'Dark Days' ('There's more dark days than light days these days') terwijl Gina Foster hem troostend de hand reikt. Voor zeven van de tien songs was less is more de onverbiddelijke richtlijn: neem nu 'Friday Night' dat zachtjes dobbert op een beatje uit een Young Marble Giants-ritmebox, of de boosaardige blues 'Shame on You' (als PJ Harvey ooit eens om een cover verlegen zit, hoeft ze niet verder te zoeken).

'Is dit alles?', dachten we na de eerste beluisteringen, maar ondertussen begint de soberheid van de plaat ons steeds meer te bevallen. 'Lucky Dog Recordings 03 - 04' bestaat voor de helft uit songs - 3, 7, 8, 9 & 10 zijn de winnende ballen - die naast het beste van de Tindersticks kunnen staan. Staples kan het mét en zonder band, de lucky bastard.