null Beeld

Review: Stuurbaard Bakkebaard - Mercedes

Laat u niet misleiden door de ongelukkige naam: achter Stuurbaard Bakkebaard gaat geen groep schuil die u op de affiche van een besmuikt Vlaams nationaal zangfeest mag verwachten noch mannen met baarden die ter kaap'ren willen varen, maar het Nederla...

Charlie Poel

Laat u niet misleiden door de ongelukkige naam: achter Stuurbaard Bakkebaard gaat geen groep schuil die u op de affiche van een besmuikt Vlaams nationaal zangfeest mag verwachten noch mannen met baarden die ter kaap'ren willen varen, maar het Nederlandse trio Timo van Veen (zang, gitaar), Onno Kortland (contrabas, zang) en Marc Koppen (drums, allerhande slagwerk). Op 'Mercedes', hun tweede cd, halen zij met een minimum aan middelen een maximum aan rendement, en in deze krappe tijden is dat mooi meegenomen. In tegenstelling tot de crisismanagers die vandaag de dag de dienst uitmaken, heeft Stuurbaard Bakkebaard evenwel ook een hart, en dat klopt voor Tom Waits, de geniale invallen van Frank Zappa, de muziek van de grote Captain Beefheart en, een beetje chauvinisme mag, hier en daar zelfs dEUS. Spaarzaam, rafelig, uitgepuurd: zo klinkt Stuurbaard Bakkebaard. Het vaakst schemert de invloed van Tom Waits door: de heerlijke ketelmuziek die hij maakte ten tijde van 'Swordfishtrombone' in 'Steel Talk' en in 'Down Fall', de nachtclubjazz ten tijde van 'The Heart of Saturday Night' in het titelnummer en in het fragiele 'Dead Man Walking'. Elders stond de blues à la manière de Beefheart model (in 'Sold My Horse for a Pound of Gold' en 'Earl's Room') of de gekte van Frank Zappa (in de nauwelijks 47 seconden durende instrumental 'When Beard Meets Bottle'). Geheel Stuurbaard Bakkebaard is de manier van 'zingen': bijna onverstaanbaar, nu eens in bargoens-Engels, dan weer in een eigen brabbeltaaltje of zelfs koeterfrans ('Fabrique'). En hoewel opgenomen met maar een paar instrumenten (inclusief zelfgemaakte microfoons), zo te horen in een achterafkamertje, kan Stuurbaard Bakkebaard ook gemeen rocken. Luister naar het door de contrabas van Kortland opgejutte en op een 'Whole Lotta Love'-riff steunende 'Brown', en u begrijpt meteen waarom SB vorig jaar de sensatie was op de Lowlands-festivalwei. Pukkelpop?

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234