Review: Sweet Coffee op Rock Werchter 2010 (Pyramid Marquee)

Eerlijk? Wij kenden Sweet Coffee vooraf niet. En omdat onbekend in ons boekje nog steeds onbemind is, kunt u zich wel voorstellen dat wij aanvankelijk geen gat in de lucht sprongen toen wij in Humo's blokhut het beslissende spelletje blad-steen-schaar verloren en bijgevolg het optreden van het Antwerpse gezelschap mochten bekijken en nìet dat van The Van Jets of The Black Keys die op het hoofdpodium aantraden.

Het optreden

Sweet Coffee-bezielers Raffaele Brescia en Patrick Bruyndonckx hadden vooraf al uitgeschreeuwd hoe ongelooflijk blij ze wel niet waren met hun plaatsje op Rock Werchter 2010, en ook tijdens het concert was het duidelijk dat de heren er graag bij waren: het publiek kreeg flink wat we love you's en you are unbelieveable's om de oren, halverwege de set werden tientallen gigantische ballonnen met opschrift 'Sweet Coffee - Marquee - 04/07/2010' over de menigte uitgestrooid, en aan het eind begon Bruyndockx zowaar zelf foto's te nemen voor het nageslacht. Aanstekelijk!

Eveneens aanstekelijk: de manier waarop ù het nummer 'Alone' luidkeels meebrulde. In het zwoele 'Tomorrow' weerklonk de onmiskenbare opzwepende sound van Groove Armada: u waande zich op Couleur Café en zette het op een tropisch Bootyshaken vanjewelste. Dankzij het als special song aangekondigde 'I Don't Need You Anymore' begon u plots nog iets uitbundiger mee te wiegen dan tevoren en tijdens 'Never Ending Love' barstte het feestje vervolgens helemaal los. Tussendoor had het groovy, down-tempo 'Lost in Tears' voor een welgekomen rustmoment gezorgd.

Duidelijke minpunten hebben we helaas ook genoteerd: op het door Luther Vandross geschreven 'Brand New Day' zat kennelijk nìemand écht te wachten en het gastoptreden van Yannick Uyttenhove van Maximus, die met zijn 'waar zijn die handjes' het publiek op zijn - jawel! - hand wilde krijgen, maar grandioos faalde.

'Daylight' is zonder meer hun sterkste nummer en zangeres Vanessa Ngoga is niet alleen een treat to the eye, maar heeft tevens een stem als een klok. Met moge duidelijk wezen: voormalig Sweet Coffee-snoetje Bibi Diabokua is lang vergeten.

'We have a little announcement to make': Today is Vanessa's birthday' (waarop het publiek in een spontaan 'Happy Birthday' losbarstte, zangeres Vanessa begon te blozen en de grijns op het smoelwerk van de heren Brescia en Bruyndonckx nog groter werd dan ie al was.)