Review: SX op Rock Werchter 2016

Mochten er nog godinnen gerekruteerd worden uit de rangen der stervelingen, kennen wij kandidaat nummer één.

Stefanie Callebaut is de naam, en ze spoelde onze oren met goud, glitter en aloë vera. Haar hulpjes gaven ons synths met een forse speklaag, de drummer sneed ze in plakjes en ons Stefanie kwam de pakketjes als een wulpse slagersdochter aan huis leveren – u weet hoe dat gaat. Callebaut schurkt qua stem- en danswerk wel verdacht dicht tegen de ebbenhouten ledematen van FKA Twigs aan, maar waar Twigs ons visioenen geeft van openbloeiende madeliefjes en ontkiemende lotelingen, neigde het bij SX wat richting herfst.

Kwam het door Macklemore die stond te dreunen op de Main Stage? Stonden we al collectief te dromen van Jamie XX? Huiverden we voor de werkdag van morgen? Aan Stefanie zelf lag het niet: die hese stem, die bombast, die flarden theater tussendoor, die schichtige bewegingen – ze nam het adagium van Muhammad Ali ter harte: float like a butterfly, sting like a bee. Waarvan akte.

Het gebrek aan enthousiasme in Klub C deed afbreuk aan Callebauts act: men stond zich schijnbaar te vergapen aan een bosnimf wiens danskaramelletje slecht op de maag gevallen was. De scène: op het podium een wild gebarende deerne (één woord: cybergeisha) die gewrichten bezit waar ze niet horen te zitten – dat die gewrichten duchtig geolied zijn, is evident. Daartegenover, in het duister, zo’n vijfduizend paar opgetrokken wenkbrauwen. Sleutelwoord in casu: onbegrip.

We hadden het SX wel gegund, een publiek dat even hondsdol voor hen stond als andersom. De show an sich werd immers wel gesmaakt, getuige het aantal decibels tussen de nummers door, maar het festivalvolk liet zich niet tot dansen verleiden door Callebauts wervelstorm. Wat er ook van zij: ooit zien we SX nog terug. Ooit.

En dit vond ù van SX op Rock Werchter 2016: